Pages

Saturday, May 8, 2010

(ဆရာႀကီးေဇာ္ဂ်ီ၏ စာေပမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီ အက်ယ္ေလ့လာႏိုင္ရန္ လမ္းညႊန္)

ဆရာေဇာ္ဂ်ီ နိဒါန္း
ဆရာေဇာ္ဂ်ီ (၁၉၀၇ - ၁၉၉၀)
ေခ်ာင္းျပင္မွာ စီတန္းလို႔
ေဗဒါပန္း ေရၾကင္ေဆြ
ေမ်ာလို႔သာေန။
ကမ္းေတြ႕မွာေခြ
ကမ္းေျပေတာ့စင္း၊
သည္ေခ်ာင္းေရ ေလမခတ္တယ္
စီးတတ္ေလျခင္း။ ။ (ေဇာ္ဂ်ီ)

ဧရာ၀တီတိုင္းသား၊ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚသားတို႔အတြက္ စြဲထင္ေနေသာျမင္ကြင္း၊ ျမစ္႐ိုး ေခ်ာင္း႐ိုးတြင္ စုန္ဆန္သြားလာေနေသာ ေဗဒါပန္းကေလးမ်ား၏ အသြင္အျပင္တြင္ “ဘ၀အားမာန္” ကိုထည့္သြင္းကာ တင္စားဖြဲ႕ဆိုခဲ့သူမွာ ဧရာ၀တီတိုင္းသား၊ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚသား ဆရာေဇာ္ဂ်ီပင္ ျဖစ္ေပသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ေခတ္စမ္းစာဆို၊ အမ်ိဳးသားစာဆိုႀကီးအျဖစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းတြင္ ေမာ္ကြန္းတင္ထားရသည့္ စာဆိုႀကီးတစ္ဦးျဖစ္ေလသည္။ စင္စစ္ဆိုလွ်င္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ဂုဏ္ပုဒ္ႏွင့္ စြမ္းေဆာင္ခ်က္မ်ားမွာ ခ်ီးက်ဴးဖြင့္ဆိုေရးသားေဖာ္က်ဴး

ကာ မကုန္ႏိုင္ေအာင္ပင္ ရွိပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဧရာ၀တီတိုင္းသား၊ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚသားတစ္ဦးအေနျဖင့္ ဂုဏ္ျပဳမွတ္တမ္းတင္ရျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။
အမ်ိဳးသားစာဆိုႀကီး ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ဘ၀ႏွင့္စာေပကို ေလ့လာျခင္း၏ နိဒါန္းမွ်သာျဖစ္ပါသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ဖ်ာပံုဇာတိျဖစ္ကာ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚသားတစ္ဦး ျဖစ္ပါသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီကို ၁၉၀၇ ခု၊ ဧၿပီလ ၁၂ ရက္ေန႔တြင္ ဖ်ာပံုၿမိဳ႕တြင္ အဖဦးေယာ၊ အမိ ေဒၚစိန္ညြန္႔ တို႔မွ ေမြးဖြားသည္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ေသာၾကာသားျဖစ္ကာ အမည္ရင္းမ်ာ ဦးသိန္းဟန္ ျဖစ္သည္။ သားခ်င္းကိုးေယာက္အနက္ အႀကီးဆံုးသားျဖစ္သည္။ ငယ္စဥ္က ဖ်ာပံုၿမိဳ႕ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတြင္ စာသင္ခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ဖ်ာပံုၿမိဳ႕ျမန္မာေက်ာင္းႏွင့္ ဖ်ာပံုၿမိဳ႕ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ အစိုးရအထက္တန္းေက်ာင္းတို႔တြင္ သတၱမတန္းအထိ ပညာသင္ခဲ့သည္။ ၁၉၂၀၊ သတၱမတန္းေက်ာင္းသားဘ၀တြင္ ပထမတက္ကသိုလ္ သပိတ္ဘကီးတြင္ ပါ၀င္ဆင္ႏြႊဲခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ဖ်ာပံုအမ်ိဳးသားေက်ာင္းတြင္ ဆက္လက္ပညာသင္ယူသည္။
၁၉၄၁ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္တက္ကသိုလ္ေက်ာင္းတိုက္ စာၾကည့္တိုက္မွဴးအျဖစ္ စတင္ေဆာင္ရြက္သည္။ ၁၉၄၁ခု၊ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ဦးဆန္း၊ ေဒၚႏွင္းဇင္ တို႔၏သမီး၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မ အမ်ိဳးသမီးေက်ာင္း၊ အထက္တန္းျပ ဆရာမ ေဒၚေစာရင္ (ဘီေအ၊ ဘီအီးဒီ) ႏွင့္ လက္ထပ္ခဲ့သည္။
ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္း ျမန္မာအစိုးရ၊ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာန (စာေပႏွင့္ စာၾကည့္တိုက္ဌာနခြဲ) ဒုတိယညႊန္ၾကားေရး၀န္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္မွစကာ ရန္ကုန္တက္ကသိုလ္စာၾကည့္တိုက္မွ
ဴး အျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္သည္။ ထိုသို႔ထမ္းေဆာင္ေနစဥ္ ၁၉၄၇ မွ ၁၉၄၉ ခုႏွစ္အထိ တိုင္းျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္႐ံုးႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္႐ံုးတို႔တြင္ အထူးအရာရွိအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္မွ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္အထိ ပညာေရးဌာန၊ ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္ျပဳစုေရး (ထုတ္လုပ္ေရး) ညႊန္ၾကားေရး၀န္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ၁၉၅၉ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ သမိုင္းေကာ္မရွင္ ဥက႒၊ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္တြင္ ဂုဏ္ထူးေဆာင္ ျမန္မာစာပါေမာက္ခ၊ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္မ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္အတြင္း ပညရပ္ေကာ္မတီ ဥက႒၊ အမ်ိဳးသားစာေပဆု စိစစ္ေရြးခ်ယ္ေရး ေကာ္မတီ ဥက႒တာ၀န္မ်ားကိုလည္း ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ၁၉၆၇ ခုႏွစ္တြင္ တက္ကသိုလ္မ်ား ဗဟိုစာၾကည့္တိုက္မွဴးဘ၀မွ အၿငိမ္းစားယူသည္။ ပညာေရးအထူးအရာရွိ (၁) တာ၀န္ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ သုေတသနအသင္း ဥက႒ တာ၀န္မ်ားကို ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ၁၉၇၆ ခုႏွစ္တြင္ ႏိုင္ငံသမိုင္းသုေတသနဦးစီးဌာန အႀကံေပးပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး ျဖစ္ခဲ့ေပသည္။
၁၉၅၀ ခုႏွစ္တြင္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ခ်စ္ၾကည္ေရးအဖြဲ႕၀င္အျဖစ္ အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံသို႔ လည္းေကာင္း၊ ၁၉၅၁-၅၂ ခုႏွစ္တြင္ ပညာေရးေလ့လာေရးအဖြဲ႕၀င္အျဖစ္ အဂၤလန္၊ အေမရိကန္၊ မက္ကဆီကို ႏွင့္ ကေနဒါႏိုင္ငံမ်ားသို႔ လည္းေကာင္း၊ ၁၉၅၅ ခုႏွစ္တြင္ ခ်စ္ၾကည္ေရး အဖြဲ႕၀င္အျဖစ္ ထိုင္း(ယိုးဒယား) ႏိုင္ငံသို႔လည္းေကာင္း၊ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္တြင္ ခ်စ္ၾကည္ေရးအဖြဲ႕၀င္အျဖစ္ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမတႏိုင္ငံသို႔ လည္းေကာင္း၊ ၁၉၇၆ ခုႏွစ္တြင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံသို႔ ရာမဇာတ္ေတာ္ ေဆြးေႏြးပြဲ စာတမ္းတင္သြင္းဖတ္ၾကားသူအျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ သြားေရာက္ကာ ႏိုင္ငံ့တာ၀န္မ်ားကို ထမ္းေဆာင္ခဲ့ပါသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္ကခ်ီးျမႇင့္ေသာ ၀ဏၰေက်ာ္ထင္ဘြဲ႕ကို ၁၉၄၈ ခုႏွစ္တြင္ လည္းေကာင္း၊ သီရိပ်ံခ်ီဘြဲ႕ကို ၁၉၆၁ ခုႏွစ္တြင္ လည္းေကာင္း၊ ရရွိခဲ့ပါသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ၁၉၂၄ ခုႏွစ္တြင္စတင္ကာ ကဗ်ာေရးဖြဲ႕ခဲ့ပါသည္။ ေခတ္စမ္းစာေပေခတ္ကို ဦးေဆာင္ခဲ့သူ ျဖစ္သည္။ ပထမေခတ္စမ္းကဗ်ာဟု ထင္ရွားေသာကဗ်ာမွာ ၁၉၂၈ ခုႏွစ္တြင္ ပဲခူးေက်ာင္းေဆာင္၏ “ဟံသာ့ေၾကးမံု” လက္ေရးစာေစာင္တြင္ စတင္ေဖာ္ျပေသာ “ပိေတာက္ပန္း” ကဗ်ာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ ဆရာႀကီးဦးေဖေမာင္တင္ တည္းျဖတ္ေသာ ၁၉၃၄ ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေ၀ေသာ ေခတ္စမ္းကဗ်ာ (ပထမတြဲ) စာအုပ္တြင္ အျခားတက္ကသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား၏ ကဗ်ာမ်ားႏွင့္အတူ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ကဗ်ာ (၂၄) ပုဒ္ ေဖာ္ျပပါရွိခဲ့သည္။
ဆရာႀကီးဦးေဖေမာင္တင္က ေခတ္စမ္းကဗ်ာ (ပထမတြဲ) နိဒါန္းတြင္ “ယခု ေခတ္စမ္းကဗ်ာဖြဲ႕ဆိုၾကေသာ လူငယ္တို႔သည္ ေလးနက္ႀကီးက်ယ္ေသာ အရာမ်ားထက္ မ်က္ျမင္နားၾကား ေန႔စဥ္ေတြ႕ႀကံဳေနရသည့္ ေသးငယ္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ဖြဲ႕ဆိုရန္ အခြင့္ႀကံဳေနရသည့္ ေသးငယ္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ဖြဲ႕ဆိုရန္ အခြင့္သင့္တိုင္း ဖြဲ႕ဆိုၾကေလသည္” ဟု ရွင္းလင္းေဖာ္ျပေရးသားခဲ့ပါသည္။
ေရွးစာဆိုတို႔ ေရးဖြဲ႕မရွိေသာ စပယ္ျဖဴ၊ ၀မ္းဘဲငွက္၊ ေၾကာင္မနက္ျပာ၊ မိုးေဆြငွက္၊ ပုရစ္ေကာင္၊ ဖားျပဳပ္မ၊ အပ္နဖား စေသာ အေၾကာင္းအရာကေလးမ်ားကိုလည္း ဆရာေဇာ္ဂ်ီ ေရးဖြဲ႕ခဲ့သည္။ “ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ဘ၀ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ ထိေတြ႕ျခင္းရွိကာ မိမိစိတ္တြင္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ မိမိ၏ဆႏၵ၊ မိမိ၏ ေစတနာ၊ မိမိ၏အျမင္ တို႔ကို တင္ျပဖြဲ႕ဆိုထားျခင္းျဖစ္သည္။” ဟု ဆရာမင္းယုေ၀က ပထမျမန္မာမ်ားစာအုပ္တြင္ သံုးသပ္တင္ျပခဲ့သည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ကဗ်ာမ်ားအနက္ ထူးျခားထင္ရွာေသာကဗ်ာစုမွာ “ေဗဒါလမ္း” ကဗ်ာမ်ားျဖစ္ပါသည္။ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚေဒသရွိ ျမစ္႐ိုးေခ်ာင္း႐ိုးတြင္ စုန္ခ်ည္ဆန္ခ်ည္သြားလာေနရေသာ ေဗဒါပန္းကေလး၏ ေဗဒါလမ္းတြင္ လူ႔ေလာက၊ လူ႔ဘ၀၊ လူ႔အမူအရာ တို႔ကို တင္စားေရးဖြဲ႕ခဲ့သည္ဟု နားလည္ခံစားၾကရေပသည္။
ေဗဒါလမ္းႏွင့္ ပတ္သက္ကာ ဆရာတိုက္စိုးက “ထုိကဗ်ာစုကို ပကတိသေဘာအတိုင္း ဖတ္မည္၊ နာမည္ဆိုလွ်င္လည္း ေကာင္းပါ၏။ လူ႔ဇာတ္သြင္းကာ ဖတ္ၾကည့္ နာၾကည့္ပါမူကား အရသာစံု ခံစားႏိုင္မည္ ျဖစ္ေပသည္” ဟု ျမန္မာစာမိတ္ဖြဲ႕စာအုပ္တြင္ ၿခံဳငံုသံုးသပ္ျပခဲ့ေပသည္။
ဆရာပါရဂူကလည္း “ေဗဒါလမ္းကဗ်ာတြင္ ေဗဒါပင္သည္ ကဗ်ာအဖြဲ႕အႏြဲ႕တြင္ ေရွ႕တန္းသ႐ုပ္ေဖာ္ ၀တၳဳမွ်သာ ျဖစ္သည္။ သေကၤတမွ်သာ ျဖစ္သည္။ ကဗ်ာဆရာ ညႊန္းလိုသည့္အရာမွာ ကဗ်ာအဖြဲ႕တြင္ ႐ုပ္လံုးေပၚေနသည့္ ေဗဒါပင္မဟုတ္ေပ။ သေကၤတေဗဒါပင္၏ ေနာက္ကြယ္တြင္ ရွိေနေသာ ေလာကဓံလိႈင္း အပုတ္ခံေနရသည့္ မႏုသလူသားျဖစ္သည္” ဟု ေရးသားညႊန္းဆိုခဲ့ပါသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ေဗဒါလမ္းကို အေျခခံကာ ၀တၳဳအသြင္ ဇာတ္အိမ္ဆင္လ်က္ေရးသားခဲ့ေသာ စာေရးဆရာမႀကီး ခင္ႏွင္းယုက “ေဗဒါသည္ ကၽြန္မအတြက္ “စံ” ျဖစ္လာသည္။ ထိုအခါ ကၽြန္မသည္စိတ္ေခ်ာက္ခ်ားကာ ကစင့္ကရဲတုန္လႈပ္ေသာစိတ္ကို ထိန္းခ်ဳပ္လာႏိုင္သည္။ “ေဗဒါကို ဖန္ဆင္းရွင္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ” ကိုလည္း ၾကည္ညိဳေလးစား ခ်စ္ခင္လာမိသည္” ဟု ထုတ္ေဖာ္ေရးသားခဲ့ပါသည္။
ဆရာမႀကီး ခင္ႏွင္းယု၏ “ပန္းပန္လ်က္ပါ” ၀တၳဳကို ႐ုပ္ရွင္အသြင္ကူးေျပာင္း႐ိုက္ကူ
းခဲ့ရာ “ေဗဒါပ်ံ အံကိုခဲ ပန္းပန္လ်က္ပဲ” ဟူေသာ မေဗဒါ၏ အားမာန္ (သို႔မဟုတ္) ဆရာ့ကဗ်ာအသံသည္ လူထုရင္မွာ ကိန္းေအာင္း ခို၀င္လာေတာ့သည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏မိန္႔ဆိုခ်က္အရ ပထမဆံုးေဗဒါလမ္းကဗ်ာကို အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ေရးသားခဲ့ေၾကာင္း၊ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ ေဗဒါလမ္းကဗ်ာကို ျမန္မာလိုစတင္စပ္ဆိုခဲ့ေၾကာင္း၊ ေဗဒါလမ္း အမွတ္ (၁) ကို ရန္ကုန္တက္ကသိုလ္ ႏွစ္လည္စာေစာင္ (၁၉၅၇-၁၉၅၉) တြင္ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး၊ ေဗဒါလမ္းအမွတ္ (၄၁) ေနာက္ဆံုးကဗ်ာကို (၁၉၈၁) ခုႏွစ္ထုတ္ ဖ်ာပံုစာေပလုပ္သားမဂၢဇင္းတြင္ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ့ေၾကာင္း ေလ့လာမွတ္သားရပါသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ေဗဒါလမ္းကဲ့သို႔ပင္ “ဘ၀အားမာန္” ကို ေဖာ္က်ဴးေသာ ကဗ်ာမ်ားကို အမ်ားအျပား ေရးဖြဲ႕ခဲ့ပါသည္။ “မိုးေဆြငွက္” “ပိေတာက္ပန္း” “တိမ္လႊာ” “™ၾကာကန္” “ငွက္ငယ္ပမာ” “နႏၵမူလိုဏ္” “လိုက္ၾကအံုးမယ္လား” စေသာကဗ်ာမ်ားျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ “သတၱ၀ါတို႔တြင္ရွိေသာ လံု႔လစြမ္း၊ ဉာဏ္စြမ္းကို ခ်ီးက်ဴးဖြဲ႕ဆိုေသာ ေဇာ္ဂ်ီကို မည္သို႔ေခၚမည္နည္း။ အားမာန္စာဆိုဟုေခၚေသာ္ ေခၚသင့္သည္သာတည္း” ဟု ဆရာမင္းယုေ၀က “ျမန္မာစာမိတ္ဖြဲ႕” တြင္ ဂုဏ္ျပဳေရးသားခဲ့ပါသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ၁၉၃၅-၃၆ ခုႏွစ္၊ အိုးေ၀မဂၢဇင္းတြင္ “မ်ိဳးခ်စ္ကဗ်ာစု” အမည္ျဖင့္ (၁) တို႔တိုင္းျပည္ (၂) သင္ေသသြားေသာ္ (၃) တက္လူေတးသံ (၄) အို တက္လူတို႔ (၅) အခုအခါ ဟူေသာ ကဗ်ာမ်ားကို ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ့ ပါသည္။ ထိုကဗ်ာမ်ားတြင္ မ်ိဳးဆက္သစ္ လူငယ္မ်ားကို ႏိႈးေဆာ္ကာ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ လံႈ႕ေဆာ္လ်က္၊ ႏိုင္ငံသားတိုင္း၏ တာ၀န္ကို လမ္းညႊန္ေရးဖြဲ႕ခဲ့ပါသည္။ စာေပအေရးတြင္သာမက အမ်ိဳးသားေရး၊ ႏိုင္ငံ့အေရးတြင္လည္း တာ၀န္ေက်ေသာ စာဆိုႀကီးအျဖစ္ သိျမင္ႏိုင္ေပသည္။
ထို႔ျပင္ “ေရွးေခတ္ပုဂံျပည္” ကဗ်ာသည္လည္း ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ တိုင္းခ်စ္စိတ္၊ ျပည္ခ်စ္စိတ္ႏွင့္ ဇာတိမာန္ကို ေဖာ္က်ဴးေသာကဗ်ာႀကီးတစ္ပုဒ္ ျဖစ္ပါသည္။ “ညီသစ္ဆင္းကဗ်ာစု” ႏွင့္ “ေရွးေခတ္ပုဂံ ကဗ်ာမ်ား” သည္လည္း ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ထူးျခားေသာကဗ်ာစုမ်ားအျဖစ္ ေလ့လာေတြ႕ျမင့္ႏိုင္ေပသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ၀တၳဳတိုမ်ားကိုလည္း ေရးသားခဲ့ပါသည္။ ေခတ္စမ္းစာေပေခတ္က ထင္ရွားေသာ “ဘိုးမာဒင္” “ၾကင္မယ့္သူ” “ဦးေသာဘိတႏွင့္ ကိုခင္” “ေအာင္ေဘာ္ႏွင့္ ေလးလံုး” “ပုဂံေစ်း” “သူ႔မယား” “ေသာ့တြဲႏွင့္ နတ္႐ုပ္” “အခ်စ္ႏွင့္ စစ္ပြဲ” ဟူေသာ ၀တၳဳတိုမ်ားကို ေလ့လာလွ်င္ ရသႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ဘ၀အသိအျမင္မ်ားကို ျဖစ္ေပၚ လာေစႏိုင္ေၾကာင္း ေတြ႕ျမင္ခံစားၾကရေပသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ကမၻာေက်ာ္ ႏိုဗယ္ဆုရစာေရးဆရာအခ်ိဳ႕၏ ၀တၳဳတိုမ်ားကို မဂၢဇင္းမ်ားတြင္ ျမန္မာဘာသာျဖင့္ ျပန္ဆိုခဲ့ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ “မိုးၾကယ္မို႔လားႏွင့္ ႏိုဗယ္ဆုရ ၀တၳဳတိုမ်ား” “လမ္းသစ္ႏွင့္ အျခား၀တၳဳတို႔မ်ား” “နင္လားဟဲ့ခ်စ္ဒုက္ခႏွင့္ အျခား၀တၳဳတိုမ်ား” ဟု အမည္တပ္ကာ ၀တၳဳတိုေပါင္းခ်ဳပ္ ထုတ္ေ၀ခဲ့ပါသည္။ ၀တၳဳတိုမ်ားႏွင့္အတူ မိမိ၏ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ား၊ မွတ္ခ်က္မ်ားကိုလည္း ေဖာ္ျပကာ ကမၻာစာေပႏွင့္ မိတ္ဆက္ေပးခဲ့ပါသည္။ ကမၻာ့စာေပရသကိုလည္း ခံစားေစခဲ့ပါသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ အဂၤလိပ္၀တၳဳေရးဆရာ ခ်ားလ္ရိဒ္ေရးသာေသာ ၀တၳဳကို “ဂ်ရတ္ႏွင့္ မားဂရက္” အမည္ျဖင့္ ဘာသာျပန္ဆိုခဲ့သည္။ “မဟာ၀ိဇၨာဘြဲ႕ရ ေမာင္သိန္းဟန္ ျပန္ဆိုသည္” ဟု အမည္ေရးထိုးေသာ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ တစ္ပုဒ္တည္းေသာ ၀တၳဳရွည္အျဖစ္ ေလ့လာႏိုင္ပါသည္။
ထို႔ျပင္ ဂရိဒသနပညာရွင္ ပေလတို၏ အေရးအသားျဖင့္ တင္ျပထားေသာ ေဆာ့ခရတၱိ၏ ေလးနက္ေသာ အေတြးအေခၚတို႔ကို ဆရာေဇာ္ဂ်ီက ျမန္မာဆန္ဆန္ဘာသာျပန္ဆိုကာ ေငြတာရီမဂၢဇင္းတြင္ လစဥ္ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။ ၁၉၆၇ ခုႏွစ္တြင္ စုစည္းကာ “ပေလတို နိဒါန္း” အမည္ျဖင့္ ထုတ္ေ၀ခဲ့ပါသည္။ “နက္နဲေသာ ဒသနဆိုင္ရာ အယူအဆ မ်ားကို အရပ္သံုးစကားေျပျဖင့္ စကား၀ိုင္းဖြဲ႕သလို တင္ျပသြားသည္မွာ ႐ိုး႐ိုးေလးႏွင့္ ဆန္းလွသည္“ ဟု စိတ္ပညာ ပါေမာက္ခေဒါက္တာေက်ာ္စိန္က ခ်ီးက်ဴးမွတ္တမ္းတင္ခဲ့ပါသည္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီကား “ဒသန (ဘာသာျပန္) က်မ္းျပဳဆရာ ေဇာ္ဂ်ီ” ဟူေသာ ဂုဏ္ထူးပိုင္ရွင္လည္း ျဖစ္ပါသည္။
တစ္ဖန္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ “ရသစာေပအဖြင့္” က်မ္းကို (၁၉၆၃) ခုႏွစ္တြင္ လည္းေကာင္း၊ “ရသစာေပနိဒါန္း” ကို (၁၉၆၅) ခုႏွစ္တြင္လည္းေကာင္း ထုတ္ေ၀ခဲ့ပါသည္။ (ယင္းက်မ္းႏွစ္ေစာင္ကို စုစည္းကာ (၁၉၇၆) ႏွင့္ (၂၀၀၄) ခုႏွစ္တို႔တြင္ တစ္ေပါင္းတည္းထုတ္ေ၀ခဲ့ပါသည္။) ၁၉၃၄ မွ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္အတြင္း ဂႏၴေလာကမဂၢဇင္းတြင္ ေရးသားခဲ့ေသာ ေဆာင္းပါးမ်ား ပါ၀င္ပါသည္။ ေရွးေခတ္ျမန္မာစာေပ၊ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ျမန္မာစာေပ၊ စာေရးမႈႏွင့္ ရသ သေဘာ၊ ျမန္မာ့အႏုပညာဟု အခန္းႀကီး (၄) ခန္းခြဲျခား တင္ျပထားပါသည္။ ရသ စာေပႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ယေန႔ေခတ္ စာေပ၀ါသနာရွင္မ်ား၊ စာေရးဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာမ်ားႏွင့္ ပညာရွင္ ပါေမာက္ခမ်ားအထိ ေလ့လာက်က္မွတ္ ကိုးကားခဲ့ၾကရေသာ လမ္းညႊန္စာေပက်မ္းႀကီးျဖစ္သည္ဟု
ပင္ ဆိုႏိုင္ေပသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ စာမ်ားကုိေလ့လာလွ်င္ ျပဇာတ္မ်ားကိုလည္း ခ်န္လွပ္ထားလို႔ ရႏုိင္မည္မဟုတ္ပါ။ ပင္ကိုယ္ေရး ျပဇာတ္မ်ားျဖစ္ေသာ “ေရႊေမာင္းသံဇာတ္၊ ရေသ့ဂူဇာတ္၊ ေအာင္လံေတာ္ျပဇာတ္ႏွင့္ ဘာသာျပန္ျပဇာတ္မ်ားျဖစ္ေသာ မဟာဆန္ခ်င္သူျပဇာတ္၊ အဓမ္မမဂၤလာဇာတ္၊ စိန္တစ္လံုးဇာတ္ဟု ျပဇာတ္ (၆) ပုဒ္ကို ေလ့လာေတြ႕ျမင္ရပါသည္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ျပဇာတ္ႏွင့္ ျပဇာတ္စာေပဖြံ႕ၿဖိဳးေစရန္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ခဲ့သူ ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း သိျမင္ႏိုင္ပါသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းဋီကာ (၁၉၅၅)၊ သိန္းႏွင့္က်ားဋီကာ (၁၉၈၄) ဟူေသာ က်မ္းႏွစ္ေစာင္ကိုလည္း ျပဳစုခဲ့ပါသည္။ မိမိေလးစားျမတ္ႏိုးေသာဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း၊ ေမွာ္ပီဆရာသိန္းႏွင့္ ဦးဖိုးက်ားတို႔၏ စာေပအႏွစ္သာရမ်ားကို ဖြင့္ဆိုေသာ ဋီကာက်မ္းမ်ားျဖစ္ေပသည္။ ျမန္မာစာေပသမိုင္းကို ေလ့လာလွ်င္ အေရးပါလွေသာ စာေပက်မ္းမ်ားျဖစ္ေပသည္။ ျမန္မာစာေပ သုေတသီတို႔ႏွင့္ ျမန္မာ့စာရသကို မက္ေမာခုံမင္သူတို႔အတြက္ လက္စြဲက်မ္းမ်ားဟုလည္း ဆိုႏိုင္ေပသည္။ စာေပေ၀ဖန္ေရးက်မ္းမ်ားဟုလည္း ဆိုႏိုင္ေပသည္။
၁၉၆၅ ခုႏွစ္တြင္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီႏွင့္ ဆရာမင္းသု၀ဏ္တို႔၏ “ခရီးသည္” စာအုပ္ကို ႏွလံုးလွစာေပတိုက္မွ ထုတ္ေ၀ခဲ့ပါသည္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီတို႔ ဘိလပ္သို႔ ပညာေတာ္သင္သြားစဥ္က အေတြ႕အႀကံဳမ်ားကို ေဆာင္းပါးပံုစံျဖင့္ ေရးသားတင္ျပထားပါသည္။ “ဒြါရာ၀တီ ႏွင့္ ေကတုမတီ” မွာ ျပည္တြင္းခရီးသြားမွတ္တမ္းေဆာင္
းပါးျဖစ္ၿပီး “ကေမၻာဇသို႔” ႏွင့္ “အင္းေလးလူရည္ခၽြန္စခန္းမွာ” စသည္တို႔မွာ ခရီးသြား ကဗ်ာမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာစာေပတြင္ နည္းပါးလွေသာ ခရီးသြားစာေပကြက္လပ္ကို ျဖည့္ဆည္းခဲ့ေသာ စာေပပညာရွင္ႀကီးတစ္ဦး ျဖစ္ခဲ့ေပသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ကခ်ီးျမႇင့္ေသာ စာေပဆုႀကီးမ်ားကို ရရွိခဲ့သူလည္း ျဖစ္ပါသည္။ ၁၉၅၅ ခုႏွစ္တြင္ “သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း ဋီကာ” စာအုပ္ျဖင့္ စာေပဗိမာန္စာပေဒသာဆု၊ ၁၉၇၉ ခုႏွစ္တြင္ “နင္လားဟဲ့ ခ်စ္ဒုက္ခႏွင့္ အျခား၀တၳဳတိုမ်ား” စာအုပ္ျဖင့္ အမ်ိဳးသားစာေပ ဘာသာျပန္ဆု။ ၁၉၈၇ ခုႏွစ္တြင္ “ေရွးေခတ္ပုဂံကဗ်ာမ်ားႏွင့္ အျခားကဗ်ာမ်ား” စာအုပ္ျဖင့္ အမ်ိဳးသားစာေပ ကဗ်ာဆုတို႔ကို ရရွိခဲ့ပါသည္။
သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းဋီကာကို တ႐ုတ္ဘာသာျဖင့္ ျပန္ဆိုၾကသည္။ ထို႔ျပင္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ၀တၳဳတို၊ ေဆာင္းပါး၊ ကဗ်ာအခ်ိဳ႕ကိုလည္း အဂၤလိပ္၊ ႐ုရွ၊ ခ်က္၊ ဂ်ာမန္၊ ျပင္သစ္၊ တ႐ုတ္စသည့္ဘာသာတို႔ျဖင့္ ျပန္ဆိုခဲ့ၾကပါသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီေရးသားခဲ့သည့္ ထုတ္ေ၀ၿပီးအျခားစာအုပ္မ်ားမွာ မဟာဆန္ခ်င္သူျပဇာတ္ (၁၉၃၄)၊ ဂ်ရတ္ႏွင့္ မားဂရက္ (၁၉၄၁) (အမည္ရင္း ေမာင္သိန္းဟန္ အမည္ျဖင့္ ဘာသာျပန္သည္။ ပထမပိုင္သာ ၿပီးခဲ့သည္။) စာေပေလာက (၁၉၄၉) (မင္းသု၀ဏ္ႏွင့္ တြဲဖက္ေရးသည္။) ပိေတာက္ေရႊ၀ါကဗ်ာမ်ား (၁၉၅၁)၊ သံုးပြင့္ဆိုင္ေခတ္စမ္း စာေပ (၁၉၅၅)၊ (သိပၸံေမာင္၀၊ မင္းသု၀ဏ္ တို႔တြဲဖက္ေရးသည္။) ကာလီဒါသ၏ သကုႏၲလ (၁၉၅၉)၊ ရသစာေပနိဒါန္း (၁၉၆၅)၊ မိုးၾကယ္မို႔လား (၁၉၆၆)၊ ေဇာ္ဂ်ီကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္ (၁၉၆၆)၊ လမ္းသစ္ႏွင့္ အျခား၀တၳဳတိုမ်ား (၁၉၆၆)၊ ခရီးသည္ (၁၉၆၅) (မင္းသု၀ဏ္ႏွင့္ တြဲဖက္ေရးသည္။) ပေလတိုး နိဒါန္း(၁၉၆၇)၊ သိန္းႏွင့္ က်ားဋီကာ (၁၉၈၄)၊ ေဇာ္ဂ်ီကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္သစ္ (၁၉၇၄) ရာမေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္ (၂၀၀၅) တို႔ျဖစ္ပါသည္။
ဆရာေဇာ္ဂွီသည္ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ (၂၆) ရက္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔နံနက္ ငါးနာရီခြဲအခ်ိန္တြင္ အမွတ္ (၁၀-က) ကေမၻာဇလမ္း၊ ဗဟန္းၿမိဳ႕နယ္ ေနအိမ္တြင္ ကြယ္လြန္ခဲ့သည္။ ဇနီး ေဒၚေစာရင္ႏွင့္ သမီးသံုးဦး - ေဒါက္တာခင္မ်ိဳးဟန္ (ကေလးအထူးကု)၊ ေဒါက္တာ ခင္လွဟန္ (သမိုင္းပညာရွင္) ႏွင့္ ေဒါက္တာ ခင္အုန္းဟန္ (မ်ပ္စိအထူးကု) တို႔ က်န္ရစ္ခဲ့ပါသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ေဇာ္ဂ်ီ႐ုပ္ကေလးကို ႏွစ္သက္ေသာေၾကာင့္ ကေလာင္အမည္ကို “ေဇာ္ဂ်ီ” ဟု ယူခဲ့ေၾကာင္း သိမွတ္ရပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာ့အုတ္ဂူတြင္ ေတာင္းေ၀ွးထမ္းကာ ကေနေသာ ေဇာ္ဂ်ီ႐ုပ္ကေလးႏွစ္႐ုပ္ႏွင့္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို ေမာ္ကြန္းတင္ကာ ေရးထိုးခဲ့ပါသည္။ ယင္းကဗ်ာမွာ ႏိုင္ငံသာတစ္ဦး၏ တာ၀န္ကို ေဖာ္ညႊြန္းေသာ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ဘ၀အျမင္ဟုလည္း ဆိုႏိုင္ေသာ “သင္ေသသြားေတာ္” ကဗ်ာပင္ ျဖစ္ပါသည္။
စိမ္းျမ



သင္ေသသြားေသာ္

ေၾသာ္......လူ႔ျပည္ေလာက၊ လူ႔ဘ၀ကား
အိုရ၊ နာရ၊ ေသရဦးမည္
မွန္ေပသည္တည့္။
သို႔တၿပီးကား
သင္ေသသြားေသာ္
သင္ဖြားေသာေျမ ၊ သင္တို႔ျပည္သည္
အေျခတိုးျမင့္ ၊ က်န္ေကာင္းသင့္၏။
သင္၏မ်ိဳးသား ၊ စာ စကား လည္း
ႀကီးပြားတက္ျမင့္
က်န္ေကာင္းသင့္၏။
သင္ဦးခ်í အမွ်ေ၀ရာ
ေစတီသာႏွင့္ သစöာအေရာင္
ဉာဏ္တန္ေဆာင္လည္း
ေျပာင္လ်က္ ၀င္းလက္ က်န္ေစသတည္း။
(ဆရာေဇာ္ဂ်ီ)


လႈိင္းကေလး - သင္

-ၿပင္က်ယ္က်ယ္ ပင္လယ္စခန္းဆီက
သည္ကမ္းယံ ေစတီဦးဆီသို ့
ဖူးေၿမာ္ရန္ ေရာက္လာရင္းေပလာ့
ေဘာ အိုအခ်င္း လိႈင္းကေလး...သင္။

-ကမ္းေရာက္ၿပန္ေတာ့
တေၿဖာက္ ၿမည္သံက်ဴ၍
နဂိုမူ စြန္ ့ကာပစ္ပါလို ့
မူသစ္ တဆင္ၿခယ္၍
ၿပင္က်ယ္က်ယ္ ပင္လယ္စခန္းဆီသို ့
ၿမန္းၾကြမည့္သြင္ ။

ဘယ္ေဒသဆီက
သင္ၾကြကာ သည္ကိုလာ၍
ဘယ္ေနရာ ဘယ္ဆိပ္ကမ္းဆီသို ့
ၿမန္းမယ္လို ့ သင္ဟန္ၿပင္
ၾကံခ်င္ဘူ ့ သည္အေရး ။

သို ့ကတဲ့
စိတ္ထဲ ငါဆင္ၿခင္ခဲ့
သင္လာစဥ္ ပင္လယ္လမ္းမွာၿဖင့္
မုန္တိုင္းေလ လိႈင္းေရ ၾကမ္းေသာ္ေၾကာင့္
ပန္းခဲ့သူ စင္ေရာ္ငွက္ကိုလ
ေက်ာထက္၀ယ္ ေဆာင္ယူသယ္၍
ေဖာင္သဖြယ္ သင္ ကူမတယ္လို ့
ေတြးဆကာ သည္အလြမ္းရယ္နဲ ့
၀မ္းေၿမာက္တယ္ေလး ။ ။
................................ဒီကဗ်ာကို၁၉၃၁ ကေရးဖြဲခဲ့တာပါ။
..........................................................................
တခုေသာသၾကၤန္ခါ

လာလာေလ လိုက္ခဲ့ေတာ့
တို ့စရိုက္ တို ့ဘာသာ
ႏွစ္ဆန္းခါ ပိေတာက္ၾကြားခ်ိန္မို ့
ကစားကာ ေရၾကည္ၾကည္နဲ ့
ပီေပသည္ ၿမန္မာမ်ိဳးကိုလ
တိုးဆင့္၍ ခ်စ္ခဲ့တာ ။ ။

.....လာေဟ့.....လာေဟ့
ဘုရားကုန္းက၊တအုန္းအုန္းနဲ ့၊တရံုးရံုးလာၾက
ဘယ္ႏွာပါလိမ့္
ထိန္ ့လိုက္တဲ့ အိုးစည္၊ ႏွဲကလဲ ပီသနဲ ့
သီသူက သီၾက၊ ကသူက ကလာ
ႏြားၾကီးလဲ ပါသေဟ့
ေက်ာေပၚမွာ ေကာ္ေဇာ၊ အေမႊးေရာ သနပ္ခါး
ခ်ိဳဖ်ားမွာ ပိေတာက္ပန္းေတြက
တလွ်မ္းလွ်မ္း ေရႊအဆင္
ႏြားစိတ္ထဲ အခဲသား ၀င္လိုက္ရ
ရႊင္လိုက္မည့္ၿဖစ္ၿခင္း ။ ။

၀ဋ္မကင္းသူကိုၿဖင့္
လႊတ္ၿခင္းမွာ ၀ါသနာပါတဲ့
ေရႊၿမန္မာ သည္လူမ်ိဳးမွာလ
အက်ိဳး သည္လိုတူလိုက္ပါ့
ေရႊမဥၹဴ ႏႈတ္ခ်ိဳခြန္းရယ္နဲ ့
သြန္းလိုက္မိပါ။ ။

.....ႏွစ္သစ္ကူးတဲ့ ၊ တန္ခူးခါမွာ
ဒါနက တေ၀ေ၀၊ ေရေတြက တရႊဲရႊဲ
ေပ်ာ္ပြဲက တ၀င့္၀င့္၊ ကဲလို ့သာ ဆင့္ေရာ့
အရြယ္သင့္ အရြယ္ငယ္
ၿမန္မာေတြ ထယ္လိုက္ၾက ။ ။

ဘယ္ေၿမဟာ ေစတီေပါမယ္လဲ့
ဘယ္ေၿပဟာ အေပ်ာ္ေက်ာမယ္လဲ့
စိတ္ေဇာ ၿမန္ဗမာမွာၿဖင့္
သံသရာ ဂရုထားသူမို ့
ပါးလိုက္ၾက ေပ်ာ္ေပ်ာ္သာ
အခါက ႏွစ္ဆန္း။ ။

.....လကလဲရႊင္လန္း
ရြက္ေဟာင္းက်ေၾကြ၊ ရြက္သစ္ကယ္ေ၀
ေလေၿပဖ်န္းၿပန္ေတာ့
လြမ္းစရာေပါ့။.....။

ဥၾသငယ္သာ
ပင္ၿမင့္မွာ သံ၀ါ၀ါနဲ ့
သၾကၤန္ခါ သူကညင္းေလေတာ့
မေလးေမာင္ သည္ရင္တြင္းဆီသို ့
သီခ်င္း သူ၀င္လာ၍
ၿဖဴစင္စြာ ဂူဆင္၍သာပါ့
ေအာင္းေမ့ရႊင္လန္း။ ။

...........................ဒီကဗ်ာကို၁၉၃၃ ကေရးဖြဲ ့ခဲတာပါ။
.............................................................
က်ဴပင္

ဟိုဘက္ရြာ ဓနိတန္းနဲ ့
တို ့ကမ္းက အုန္းညီေနာင္
ေခ်ာင္းေရက ေဖာင္။
ေရလယ္ေခါင္ ေသာင္ေပၚလို ့ထြန္း။
ေရၿပင္မွာ ပက္လက္ကေလး
ေမွးရွာတဲကြၽန္း။

ကြၽန္းေသာင္ကို ဒီတိုးေတာ့
က်ဴပင္ရိုး တစ္တိုင္ႏွစ္တိုင္
ယိမ္းခါလို ့ ယိုင္။
နတ္ပူးတဲ့တိုင္၊ ယိုင္ပါေပ့ေလး။
အုန္းယူခဲ့ေဟး၊ ထန္းယူခဲ့ေဟး။
ပုစဥ္းပ်ံ ဘယ္တိုင္ဖ်ားမွာ
နားရမယ္ေလး။
.................၁၉၃၆ ကေရးဖြဲ ့ခဲ့တာပါ။
.......................................................
ေဗဒါလမ္း - ၁၀

ညိဳၿပာၿပာ၊ လတာၿပင့္ ေၿခရင္း။
လႈိင္းတက္ရာ ေဗဒါတက္၊ လႈိင္းသက္ရာ ဆင္း။

ဆင္းရလဲ မသက္သာ။
အုန္းလက္ေၾကြ ေရေပါေလာ၊ ေမ်ာစုန္လို ့လာ။
အဆင္းနဲ ့အလာ၊ ေဗဒါမ အေထြး။
အုန္လက္ေၾကြ သူ ့နံေဘး၊ ေဆာင့္ခဲ့ရေသး။

ေဆာင့္ခဲ့လဲ မသက္သာ။
ေနာက္တခ်ီ ဒီတလံုးက၊ ဖံုးလိုက္ၿပန္ပါ။
ၿမဳပ္ေလေပါ့ ေပၚမလာ၊ မေဗဒါအလွ။
တလံကြာ လႈိင္းအၾကြ၊ ေပၚလိုက္ၿပန္ရ။

ေပၚၿပန္လဲ မသက္သာ။
ေခ်ာင္းအဆြယ္ ေၿမာင္းငယ္ထဲက၊ ဘဲ ထြက္လို ့လာ။
ဘဲ အုပ္က တရာႏွစ္ရာ၊ ေဗဒါက တပင္ထဲ။
အယက ္အကန္ခံလို ့
ေဗဒါပ်ံ အံကိုခဲ၊ ပန္းပန္လွ်က္ပဲ။
.........................................ဒီကဗ်ာကို၁၉၆၀ ကေရးဖြဲ ့ခဲ့တာပါ။
...................................................................................
ေဗဒါလမ္ - ၁၃

အညာေလွ
အညာေၿမ ကုန္ေရာင္းဘို ့၊ ဒီေခ်ာင္းမွာနား။
ထန္လွ်က္ခဲရယ္နဲ ့
ပဲမ်ိဳးစံု ၾကံဳေလခိုက္၊ ၀ယ္လိုက္ပါလား....တဲ့။

တံငါေလွ
တံငါေၿမ ကုန္ေရာင္းဘို ့၊ ဒီေခ်ာင္းမွာနား။
ပုဇြန္က်ားရယ္နဲ ့
ငါးမ်ိဳးစံု ၾကံဳေလခိုက္၊ ၀ယ္လိုက္ပါလား....တဲ့။

ကမ္းစပ္မွာ ေၿမွာင္
အိုးေဖာင္ ကုန္ေရာင္းဘို ့၊ ဒီေခ်ာင္းမွာနား။
ရာ၀င္ အိုးရယ္နဲ ့
အိုးမ်ိဳးစံု ၾကံဳေလခိုက္ ၊ ၀ယ္လိုက္ပါလား....တဲ့။

ကမ္းစပ္မွာ ေၿမွာင္
၀ါးေဖာင္ ကုန္ေရာင္းဘို ့၊ ဒီေခ်ာင္းမွာနား။
ခယင္၀ါး္ ရယ္နဲ ့
၀ါးမ်ိဳးစံု ၾကံဳေလခိုက္ ၊ ၀ယ္လိုက္ပါလား....တဲ့။

ဒီလမ္းက ပန္းေဗဒါ။
ဆန္ေရ စုန္ေရနဲ ့
ထံုေပေပ သူမနား၊ သြားရခါခါ။
ပါ ပါစ ေရာင္းစရာ၊ ပါရွာဘူ ့ သူတို ့နဲ ့။
အၿပာမွာ အ၀ါကြက္ကယ္နဲ ့
အတက္မွာ သူရႊင္ပ်ေပမယ့္
က်လဲေလ သူမၿငင္းရွာဘူ ့
ဒီေခ်ာင္းေရ ေကာက္ကစင္းမွာ
ဆိုင္ခင္းလွ်က္ပဲ။
.........................ဒီကဗ်ာကို၁၉၆၀ ကေရးဖြဲ ့ခဲ့တာပါ။
..................................................................
ေဗဒါလမ္း - ၁၉

ပြင့္ဖူးတံ ခ်ီ၊ ေဗဒါရီ တမိ။
ေခ်ာင္းတခြင္ သူဆန္သြား၊ ေခ်ာင္းဖ်ား အထိ။

တရြာကိုေက်ာ္၊ တေခၚေလာက္ စခန္း။
မေဗဒါ ဆန္တဲ့ေခ်ာင္း၊ ေက်ာင္းနဲ ့ နတ္လမ္း။

နတ္လမ္းက္ု ေက်ာ္၊ တေခၚေလာက္ စခန္း။
မေဗဒါ ယာဘက္ေဘး၊ တဲ ေလးအိမ္တန္း။

ေလးအိမ္ကို ေက်ာ္၊ တေခၚေလာက္ စခန္း။
မေဗဒါ မယ့္လက္၀ဲ၊ ကြၽဲစားက်က္ တန္း။

စားက်က္ကို ေက်ာ္၊ တေခၚေလာက္ စခန္း။
မေဗဒါ ၀ဲယာလိုက္၊ ေတာ ဗ်ိဳက္ၿဖဴတန္း။

ဗ်ိဳက္ေတာကို ေက်ာ္၊ တေခၚေလာက္ စခန္း။
မေဗဒါ ပတ္ခ်ာ၀ိုင္း၊ ကိုင္း ၿမက္ရွည္တန္း။

ေရာက္ၿပန္လွ်င္ ေပ်ာ္၊ ေက်ာ္ၿပန္ေတာ့ သူလြမ္း။
ေရာက္တိုင္း တေပ်ာ္ေပ်ာ္နဲ
ေက်ာ္တိုင္းသာ သူ ့မွာလြမ္း
ေခ်ာင္း ေဗဒါလမ္း။
........................ဒီကဗ်ာကို ၁၉၆၀ ကေရးဖြဲ ့ခဲ့တာပါ။
...................................................................
ေဗဒါလမ္း - ၂၂

မတက္ရလွ်င္ေတာ့၊ တသက္ပါ့ မခံေပါင္.....တဲ့။
ကနစို တံုးတိုသစ္က၊ ေၾကြးဟစ္ ရန္ေထာင္။
မနက္က အေသေကာင္
သူေတာင္မွ တက္ႏိုင္ေသး။
ငါတံုးတို ကနစိုသားေပပါ့
ေခ်ာင္းဖ်ားကို ခါတေခါက္
ေရာက္ရမယ္ေလး.....တဲ့။

ဒီေခ်ာင္းမွာ ဒီတရားတဲ့
ၾကားမွာပါ့ က်ဴရိုးရွင္။
ကနစို တံုးပ်ိဳလွကို၊ နားခ်ပါ ရွင္။
ဒီေခ်ာင္းကို ၀င္မိလွ်င္၊ မထင္နဲ ့ တေခါက္တဲ။
တက္တံု သက္တံုနဲ ့
တက္မကုန္ သက္မစဲ၊ ေမာေလာက္ေအာင္ပဲ။

ဒီေခ်ာင္းမွာ ဒီတရားတဲ့
ၾကားမွာပါ့ က်ဴရိုးရွင္။
ကနစို တံုးပ်ိဳလွကို၊ နားခ်ပါ ရွင္။
ဒီေခ်ာင္းကို ၀င္မိလွ်င္၊ တက္ခ်ိန္တြင္ ဆင္းႏိုင္ပဲ။
ဆင္းခ်ိန္မွာ တက္လိုလဲ၊ ေစာင့္ရ စၿမဲ။

မနက္က တက္တဲ့ဒီ၊ မမီလိုက္ ေလလဲ။
ညဦးယံ ဒီၿပန္တက္ပါလိမ့္
တက္စရာ ခက္ပါပဲ၊ ပန္းေဗဒါနဲ။
..............................
ေဗဒါလမ္း - ၂၉

သက္လာတဲ့ေရ၊ ေတာင္ေလက ဖမ္း။
ေရၿပင္မွာ ေလ၀င္စိုင္း၊ လႈိင္းၾကက္ခြပ္ လမ္း။

ဒီလႈိင္းက ေလသဟာ၊ ေဗဒါက ေရသမား။
ေဗဒါခင္ စုန္ခ်င္အား၊ ဒီလိႈင္းက တား။

ဒုကၡဟဲ့ မေဗဒါ။
လိႈင္းပုတ္ၿပန္ ဆုတ္ဟန္ၿပ၊ ဆင္းရ သူ ့မွာ။
ဆုတ္ယင္းလဲ သူဆင္းလာ၊ ၿမင္ပါေပါ့ ပင္လယ္၀။
ေရစုန္ ေလဆန္မို ့
ေဗဒါပ်ံ ၾကံဖန္ရ၊ ေခ်ာင္း ဒီေလာက။
...............................................၁၉၆၂ ကေရးဖြဲ ့ခဲ့တာပါ။
...............................................................................
ေဗဒါလမ္း - ၃၂

လမုပြင့္ နီသႏၱာ၊ လတာက ညိဳေခ်ာ။
လတာၿပင္ လမုတန္း၊ ကမ္းစပ္က ေတာ။

ဒီလမ္းက ပန္းေဗဒါ။
ေနထြက္ ေန၀င္နဲ ့
လတာၿပင္ လမုပါး၊ သြားရခါခါ။
လမုနဲ လတာသာ၊ ကြၽမ္းရွာတဲ့ ေဗဒါမ။
လတာၿပင္ လမုတန္း၊ ပန္း မယ့္ေလာက။

အိုအခ်င္း က်ဴရိုးတံ။
လမုစဥ္ အေနာက္နားက၊ ၀ါးခတ္တဲ့ ၿခံ။
အုန္းၿခံနဲ ့ ဓနိၿခံ၊ ကြမ္းသီးၿခံ ပါတဲ့။
စုန္ဆန္ရာ ေဗဒါလမ္းက၊ ပန္းသိပါရဲ ့။

ၿခံေနာက္မွာ ရြာရွိလွ်င္။
ၿခံေနာက္ကြယ္ လယ္ကိုသန္း၊ လမ္း ရြာ၀ ၀င္။
ရြာသြားတဲ့ ရြာလမ္းစဥ္၊ ခြင္တခါ ေခြတလွဲ ့။
စုန္ဆန္ရာ ေဗဒါလမ္းက၊ ပန္း သိပါရဲ ့။
- Hide quoted text -

...............................................၁၉၆၂ ကေရးဖြဲ ့ခဲ့တာပါ။
..............................................................................


ေၿပာလိုက္ပါဘိ ေဟာပါဘိ

☺ငါ့ညီေၿပာင္၀င္း ေမာင္သစ္ဆင္း
မင္းဧ။္သက္လွယ္ မင့္သားငယ္သည္
သက္နွစ္ဆယ္ပင္ ၿပည့္ခ့ဲၿပီ။

☺သူသံုးနွစ္သား ေဖာ္ခ်င္းမ်ားနွင့္
အူယား ဖားယား
ကစားရာမွ ႏြားရုပ္ခ်၍
နတ္က်သည့္သြင္ မင့္ရင္ခြင္သို ့
ေၿပး၀င္ပုန္လာ သူ ့မူရာကို
ငါၿမင္ခဲ့ဧ။္ မွတ္မိဧ။္။

☺မိုးကစိုစို က်ီးအုပ္ၿပိဳ၍
ထိုမွဤမွ တို ့လမ္းမတြင္
ပ်ံၾက၀ဲၾက ငရဲထသို ့
အံုၾကြၿမည္အာ မသာယာကို
ငါၾကားခဲ့ဧ။္ မွတ္မိဧ။္။

☺ထိုေန ့၌ပင္ ထိုခ်ိန္ထင္ဧ။္
သခင္ေအာင္ဆန္း ၿပည္သူ ့ပန္းသည္
ပြင့္လန္းခါစ ေၾကြလိုက္ရဧ။္
ေၿမခသတင္း မိုးၾကိဳးခြင္းသို ့
အိမ္တြင္းအိမ္ၿပင္ တို ့လမ္းခြင္၌
မခ်င္မရဲ ၀မ္းနဲခံခက္
မ်က္စိမ်က္နွာ ညိွဳးၾကရွာသည္
ရြာဦးပိုင္းမွ သင္းခ်ိဳင္းထိ။

☺ငါ့ညီေၿပာင္၀င္း ေမာင္သစ္ဆင္း
မင္းဧ။္သားငယ္ နွစ္ဆယ္သက္စစ္
သူတို ့ေခတ္၌
တိုင္းခ်စ္ၿပည္ခင္ ၿမတ္ေစခ်င္ဧ။္
မင္းၿမင္ငါၾကား စကားဥဒါန္း
ဆန္းဧ။္သတၱိ ဆန္းဧ။္သမာဓိ
ဆန္းဧ။္ပညာ ဆန္မွာဆံုေပါင္း
ေယာက်္ားေကာင္းတို ့ ေခါင္းေဆာင္သေဘာ
မင့္သားေခ်ာကို
ေၿပာလိုက္ပါဘိ ေဟာပါဘိ။
.......................................၁၉၆၄ခုနွစ္မွာ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ ေရးဖြဲ ့ခဲတာပါ။ေဗဒါလမ္း (၆) - ရဲခဲ႔သည္ပါ႔ (ေဇာ္ဂ်ီ)



ျမစ္တန္းမွာတဲ့ ေလၾကမ္းဆင္။


ထန္လိုက္ေလ ေလမုန္တိုင္း၊ လိႈင္းကေဘာင္ဘင္။


တလိႈင္းထြက္ တလိႈင္းဝင္


ေဗဒါခင္ျဖစ္နဲ

ေရလိႈင္းဗလေပြနဲ႕


မုန္တိုင္းေလ ေရတ႐ိုးမွာ၊ စိုး႐ြံ႕မွာပဲ။




ျမစ္႐ိုးမွာတဲ့ မိုးသက္ဆင္။


လွ်ပ္ႀကိဳးပ်ံ မိုးသံထစ္၊ မိုးစစ္ဘုရင္။


မိုးညစ္လို႕ ျမစ္မျမင္၊ ေဗဒါခင္ျဖစ္နဲ။


ေရလိႈင္းဗလေပြနဲ႕


မိုးသက္ေလ ေရတ႐ိုးမွာ၊ စိုး႐ြံ႕မွာပဲ။




စိုးမ႐ြံ႕တြန္႕မတံု။


မိုးႏွင့္ေလ ေရ႐ႈပ္ေထြး၊ ေ႐ြးမွ် မျဖံဳ။


ဆန္လိုက္ျပန္တုံ ၊ စုန္လိုက္ျပန္ရ။


ေခါက္ေပါင္းမေရႏိုင္လို႕


ေဗဒါခိုင္ သည္ျမစ္ထဲ၊ ရဲခဲ့သည္ပါ့။ ။


ေဇာ္ဂ်ီ —



က်မ္းကိုးစာရင္း
(ဆရာႀကီးေဇာ္ဂ်ီ၏ စာေပမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီ အက်ယ္ေလ့လာႏိုင္ရန္ လမ္းညႊန္)
၁။ ေဇာ္ဂ်ီ ဆရာေဇာ္ဂ်ီစာေပါင္းခ်ဳပ္၊ ပထမတြဲ၊ တင္ေရႊစာေပ။ (၁၉၉၃)
၂။ ေဇာ္ဂ်ီ ဆရာေဇာ္ဂ်ီစာေပါင္းခ်ဳပ္၊ ဒုတိယတြဲ၊ တင္ေရႊစာေပ၊ (၁၉၉၄)
၃။ ေဇာ္ဂ်ီ ဆရာေဇာ္ဂ်ီစာေပါင္းခ်ဳပ္၊ တတိယတြဲ၊တင္ေရႊစာေပ။(၁၉၉၄)
၄။ ေဇာ္ဂ်ီ ေဇာ္ဂ်ီကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္သစ္၊ စပယ္ဦးစာေပ။ (၁၉၇၆)
၅။ ေဇာ္ဂ်ီ ရသစာေပအဖြင့္ႏွင့္ နိဒါန္း၊ ေရႊအိုးစာေပ။ (၁၉၇၆)
၆။ ေဒါက္တာေက်ာ္စိန္ ေဇာ္ဋီကာ(ပထမတြဲ)၊ စာေပဗိမာန္။ (၁၉၉၇)
၇။ ေဒါက္တာေက်ာ္စိန္ ေဇာ္ဋီကာ(ဒုတိယတြဲ)စာေပဗိမာန္။ (၁၉၉၇)
၈။ ေဒါက္တာေက်ာ္စိန္ ေဇာ္ဋီကာ(တတိယတြဲ) စာေပဗိမာန္ (၁၉၉၇)
၉။ မင္းယုေ၀ ပထမျမန္မာမ်ား၊ ႏွလံုးလွစာေပ၊ ၁၉၆၈
၁၀။ တိုက္စိုးႏွင့္မင္းယုေ၀ ျမန္မာစာမိတ္ဖြဲ႕(ပထမတြဲ)၊ ပုဂံစာအုပ္တိုက္၊ (၁၉၆၅)
၁၁။ တိုက္းစိုးႏွင့္ မင္းယုေ၀ ျမန္မာစာမိတ္ဖြဲ႕(ဒုတိယတြဲ)ပုဂံ
စာအုပ္တိုက္၊ (၁၉၆၆)
၁၂။ စာေရးဆရာမ်ား အမွတ္တရေဇာ္ဂ်ီ၊ ေရႊစာေပတိုက္၊ (၁၉၉၉)
၁၃။ စာေရးဆရာမ်ား ေဇာ္ဂ်ီအမွတ္တရ စာစုမ်ား၊ အားမာန္သစ္စာေပ၊ (၁၉၉၄)
၁၄။ သိပၸံေမာင္၀၊ ေဇာ္ဂ်ီ၊မင္းသူ၀ဏ္ သံုးပြင့္ဆိုင္ေခတ္စမ္းစာေပ။ ႐ႈမ၀ (၁၉၅၅)
၁၅။ ေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသု၀ဏ္ ခရီးသည္၊ ႏွလံုးလွစာေပ။ (၁၉၆၅)
၁၆။ မလိခ ျမန္မာစာေပ အဘိဓာန္ (၁)၊ သစ္စာစာေပ (၁၉၇၄)
၁၇။ တက္ကသိုလ္၀င္းမြန္ ေခတ္သစ္ကဗ်ာမိတ္ဖြဲ႕၊ စံပယ္ဦးစာေပ။ (၁၉၈၀)
၁၈။ စာေပဗိမာန္ ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္းႏွစ္ခ်ဳပ္ (၁၉၉၁) စာေပဗိမာန္ (၁၉၉၁)

6 comments:

  1. ဟုတ္ မမ မွ်ေ၀မႈအတြက္ ေက်းဇူးတင္ရပါတယ္ရွင္ .....

    ReplyDelete
  2. ငယ္ကတည္းက ရင္းႏွီးခဲ့ရတဲ့ ေဗဒါလမ္းေတြကို တစုတစည္းထဲ ျပန္ဖတ္လိုက္ရေတာ့
    ျပန္ငယ္သြားသလိုေတာင္ ခံစားရတယ္ဗ်ိဳ႕

    ခ်မ္းေျမ႕ပါေစ
    ကိုၾကည္ႏိုင္(က်ံဳတိုင္းရြာ)

    ReplyDelete
  3. ရေ၀ရွင္ေထြးရဲ့ ကဗ်ာမ်ားကို ဖတ္ခ်င္တဲ့အတြက္ေျကာင့္ သူရဲ့ ကဗ်ာမ်ား၇ိွရင္ တင္ေပးေစခ်င္ပါတယ္ရွင္ ခင္မင္စြာျဖင့္~~~~~~~~

    ReplyDelete
  4. ေအာင္ဆန္း တရား

    ငါ့ညီေျပာင္၀င္း၊ ေမာင္သစ္ဆင္း
    မင္း၏သားငယ္၊ မင့္ သက္လွယ္ကို
    အဘယ္တရား ေဟာမည္နည္း။

    ဆန္း၏ သတိၱ၊ ဆန္း၏ သမာဓိ၊
    ဆန္း၏ ပညာေဟာစရာ ကား၊
    အလြန္မ်ား၏

    မင့္သား အရြယ္၊ သက္ ႏွစ္ဆယ္တြင္
    လူငယ္ ေအာင္ဆန္း၊ သူ႔အစြမ္းကုိ
    ပန္းေကာင္း တစ္ပြင့္၊ ပန္ဆင္ တင့္သုိ႔
    မင့္သား သိေစခ်င္လွ၏။

    သူ႕အစြမ္းကား၊ အျခားမဟုတ္
    အအုပ္ခ်ဳပ္ခံ၊ မ်ဳိးျခားဒဏ္မွ
    ျမန္မာလြတ္လမ္း၊ ခရီးၾကမ္း၀ယ္
    ဗန္းျပအလွ ပကာသနကို
    ျပာခ်ေလာင္ၿမိဳက္၊ သူမီးတုိက္၏
    ေခတ္လုိက္ ခါညီ၊ ေခတ္မီပညာ
    ႀကံဳရာ ဘ၀၊ မုတလုံေလာက္၊
    ခံၿမိဳ႕ေဆာက္၏
    ထုိ႔ေနာက္တစ္ဆင့္၊ မုိးထိ လြင့္ေအာင္
    ႐ိုးက်င့္ ျမင့္ႀကံ၊ သူ႔အလံ
    တည့္ပ်ံတလူလူ၊ သူထူခဲ့ေၾကာင္း
    ေခါင္းေဆာင္သေဘာ၊ မင့္ သားေခ်ာကုိ
    ေျပာလုိက္ပါဘိ ေဟာပါဘိ။

    ဆရာေဇာ္ဂ်ီ

    ReplyDelete
  5. ေက်းဇူးတင္ပါသည္ခင္ဗ်ာ

    ReplyDelete
  6. ေက်းဇူးတင္ပါတယ္

    ReplyDelete