Pages

Thursday, May 23, 2013

"ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔ "


"ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔ "

•••••••••••••••••••••
ေမး။ ။ ဗုဒၶျဖစ္ဖြယ္၊ ေန႔၌ဝယ္၊ ဘယ္သူ ဆြမ္းေတာ္ကပ္သနည္း။
ေျဖ။ ။ ဗုဒၶေန႔မွာ၊ သုဇာတာလွ်င္၊ ဃနာႏို႔ဆြမ္း၊ ခြက္ပါကမ္း၊ လႉဒါန္း ဆက္ကပ္ပါသတည္း။

... ဥ႐ုေဝဠေတာ၏ အနီး ‘ေသနာ’မည္ေသာ နိဂံုး ရွိ၏။ ထိုနိဂံုးသေဌး၏ သမီးသည္ ‘သုဇာတာ’ မည္၏။ ထိုသတို႔သမီးသည္ အပ်ိဳဘဝတုန္းက ေညာင္ပင္ႀကီးသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ‘အမ်ိဳးတူ သေဌးသားႏွင့္ လက္ထပ္ရေအာင္, သားဦးရတနာရေအာင္ ေစာင္မပါ။ ေတာင့္တတိုင္း ျပည့္စံုလွ်င္ ႏွစ္စဥ္ ပူေဇာ္ပါမည္’ဟု နတ္ကို ေတာင္းပန္ဖူး၏။

ထို ေတာင့္တတိုင္း ျပည့္စံုေသာေၾကာင့္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔၌ ႐ုကၡစိုးနတ္မင္းကို ႏွစ္စဥ္ ပူေဇာ္ၿမဲ ျဖစ္၏။
ထိုေန႔၌ကား ကၽြန္မတစ္ေယာက္ႏွင့္အတူ နံနက္ေစာေစာ အပူေဇာ္လာေသာအခါ ေညာင္ပင္ေအာက္၌ ထိုင္ေနေတာ္မူေသာ အလြန္သပၸာယ္လွပေသာ ဘုရားအေလာင္းကိုပင္ သူ႔ကို ေစာင္မေသာ နတ္ဟု ထင္မွတ္၍ အလြန္ၾကည္ညိဳရကား ႏို႔ဃနာဆြမ္းကို ေ႐ႊခြက္ပါ လႉဒါန္း ဆက္ကပ္ေလသည္။
(ႏို႔ထမင္းပ်စ္ပ်စ္ကို ‘ဃနာႏို႔ထမင္း’ဟု ေခၚ၏။ ဃန = ပ်စ္ေသာ။)

ေမး။ ။ ႏို႔ဆြမ္းဃနာ၊ ဘုဥ္းေပးကာ၊ ခြက္မွာ ဘယ္သို႔သံုးသနည္း။
ေျဖ။ ။ ေနရၪၨရာ၊ ျမစ္ကမ္းသာဝယ္၊ ေလာင္းလ်ာ ရပ္နား၊ ဆြမ္းကို စား၍၊ ဘုရားျဖစ္ရန္၊ ယေန႔မွန္လွ်င္၊ ဆန္ေစ ျမစ္ညာ၊ ဓိ႒ာန္ကာ၊ ေရမွာ ေ႐ႊခြက္ေမွ်ာသတည္း။

သုဇာတာ၏ ဃနာႏို႔ဆြမ္းကို ေနရၪၨရာျမစ္ကမ္း၌ ေလးဆယ့္ကိုးလုတ္ ဘုဥ္းေပးေတာ္မူေလ၏။
ထိုသို႔ ဘုဥ္းေပးၿပီးလွ်င္ ‘ယေန႔ ဘုရားျဖစ္မည္ မွန္လွ်င္ ဤေ႐ႊခြက္သည္ ေရညာသို႔ ဆန္တက္ပါေစသတည္း’ဟု ဓိ႒ာန္၍ ျမစ္ေရမွာ ေမွ်ာေလ၏။
ေ႐ႊခြက္လည္း ေရညာသို႔ ဆန္တက္ေလေတာ့သည္။

ေမး။ ။ ဘယ္ေနရာတြင္၊ ေန႔သန္႔စင္၍၊ ထို႔ျပင္တခန္း၊ ညေနခ်မ္း၊ ႂကြလွမ္း ေရွး႐ႈ ဘယ္သို႔နည္း။
ေျဖ။ ။ အင္ၾကင္းေတာတြင္၊ ေန႔သန္႔စင္၍၊ ထို႔ျပင္တခန္း၊ ညေနခ်မ္း၊ ႂကြလွမ္း ေဗာဓိပင္သို႔တည္း။

ထို႔ေနာက္ ထိုျမစ္ကမ္းႏွင့္ မလွမ္းမကမ္းဝယ္ အင္ၾကင္းေတာ၌ ေန႔သန္႔စင္ေတာ္မူ၏။
(ေန႔အခါ၌ တရားျဖင့္ စိတ္သန္႔ရွင္းေအာင္ ေနျခင္းကို ‘ေန႔သန္႔စင္’ဟု ေခၚ၏။)
ညေနခ်မ္း၌ကား ထိုေနရာမွ ေဗာဓိေညာင္ပင္သို႔ ႂကြေတာ္မူ၏။
ထိုသို႔ ႂကြေတာ္မူရာ၌ လမ္း၌ ျမက္ရိတ္၍ ျပန္လာေသာ ပုဏၰားတစ္ေယာက္က ဘုရားအေလာင္းအား ျမက္စည္းကေလး ရွစ္စည္းကို လႉလိုက္ေလသည္။

ေမး။ ။ ေဗာဓိပင္သာ၊ ေရာက္ေသာခါ၊ ေလာင္းလ်ာ ဘယ္သို႔ေနသနည္း။
ေျဖ။ ။ ေဗာဓိပင္ျမတ္၊ အေရွ႕ရပ္၌၊ ခ်ဥ္းကပ္ထိုင္ကာ၊ ဘာဝနာ၊ ေကာင္းစြာ ပြား၍ ေနသတည္း။

ငါတို႔ ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ ေဗာဓိေညာင္ပင္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ အေရွ႕ဖက္မွ ေဗာဓိပင္သို႔ ကပ္ဝင္၍ အသင့္ယူလာေသာ ျမက္ရွစ္စည္းကို ျဖန္႔ခင္းေတာ္မူ၏။
ထို႔ေနာက္ ေဗာဓိပင္ကို ေနာက္ေက်ာျပဳလ်က္ အေရွ႕ဖက္သို႔ မ်က္ႏွာမူ၍ တင္ပလႅင္ဖြဲ႕ေခြ ထိုင္ေနေတာ္မူသည္။

ထိုသို႔ ထိုင္ေနျခင္းကား အျခားအခါ ထိုင္ေနျခင္းႏွင့္ မတူ။
“အေရ အေၾကာ အ႐ိုးတို႔သာ ႂကြင္းက်န္၍ အသားႏွင့္ အေသြးေတြ ေျခာက္ခန္းသြားေစကာမူ ဘုရားမျဖစ္လွ်င္ ဤတင္ပလႅင္ေခြကို မဖ်က္ေတာ့အံ့”ဟု အလြန္ စြဲၿမဲေသာ ဇြဲဝိရိယျဖင့္ ဓိ႒ာန္၍ ထိုင္ေနေတာ္မူျခင္း ျဖစ္သည္။
ထိုသို႔ ထိုင္ေနၿပီးလွ်င္ အာနာပါနကမၼ႒ာန္း ဘာဝနာကို စီးျဖန္းပြားမ်ားေနေတာ္မူသည္။

ထိုအခ်ိန္၌ ေန မဝင္ေသး။
ေဗာဓိပင္မွ အ႐ြက္ေဟာင္းမ်ားသည္ တေျဖာက္ေျဖာက္ ေႂကြက်၍ အ႐ြက္သစ္ အၫြန္႔ကေလးေတြ သႏၲာနီကေလးမ်ားကဲ့သို႔ ထြက္ေနကာ လြန္စြာ ၾကည္ႏူးဖြယ္ရာ အခ်ိန္ပါေပတည္း။

ေမး။ ။ ထိုသို႔ေနခါ၊ ဘယ္သူလာ၊ ဘာကို အေရးဆိုသနည္း။
ေျဖ။ ။ ထိုသို႔ေနခါ၊ မာရ္နတ္လာ၊ ေနရာပလႅင္ လုသတည္း။

ထိုသို႔ ထိုင္ေနပံုကို ျမင္ရေသာ မာရ္နတ္သည္ အေႏွာင့္အယွက္ ေပးလိုေသာသေဘာျဖင့္ သူ၏ အာဏာ ပ်ံ႕ႏွံ႔ရာျဖစ္ေသာ နတ္စစ္သည္အေပါင္းကို ဆင့္ေခၚ၍ သူကိုယ္တိုင္လည္း ဂိရိေမခလာ ဆင္ေျပာင္ႀကီးကို တက္စီးကာ စစ္တပ္ႀကီး ခ်ီ၍ လာေလသည္။

ထိုသို႔ စစ္တပ္ခ်ီ၍ လက္နက္မ်ိဳးစံု ၿခိမ္းေျခာက္သံ မ်ိဳးစံုတို႔ျဖင့္ အေႏွာင့္အယွက္ေပးေနေသာ မာရ္နတ္ကို ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကမ႓ာတစ္သိန္းပတ္လံုး ျဖည့္က်င့္ေတာ္မူခဲ့ေသာ ပါရမီေတာ္စစ္တပ္ျဖင့္ ခုခံေတာ္မူေလ၏။
ေနာက္ဆံုး၌ ‘ေဝႆႏၲရာမင္းဘဝတုန္းက ဒါနပါရမီျဖည့္ေတာ္မူစဥ္ အသင္ေျမႀကီးသည္ ျပင္းထန္စြာ တုန္လႈပ္ဖူးသည္ မဟုတ္ေလာ’ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၍ လက္ေတာ္ျဖင့္ ေျမႀကီးကို ၫႊန္ျပေတာ္မူလိုက္ရာ သြက္သြက္ခါေအာင္ ျပင္းထန္စြာ တုန္လႈပ္ေလသည္။

ထိုအခါ ဂိရိေမခလာဆင္ေျပာင္ႀကီးသည္ ဒူးတုပ္၍ ဝပ္ေနရ၏။
စစ္တပ္တို႔လည္း လန္႔ေျပးၾက၏။
ဤသို႔ ေနမဝင္မီ မာရ္နတ္ရန္ကို ေအာင္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ တင္ပလႅင္ဖြဲ႕ေခြ ထိုင္ေနၿမဲ ထိုင္ေနကာ ကမၼ႒ာန္းဘာဝနာကို ဆက္လက္၍ ပြားမ်ားေတာ္မူေလသည္။

ေမး။ ။ မာရ္နတ္မင္းရန္၊ ေအာင္ၿပီးျပန္၊ ဘယ္ဉာဏ္ ဘယ္ခ်ိန္ရသနည္း။
ေျဖ။ ။ ညဥ့္ဦး အလယ္ယာမ္၊ မိုးေသာက္ယာမ္၊ ဉာဏ္ ‘ပု’ ‘ဒိ’ ‘အာ’ ရသတည္း။

ကမၼ႒ာန္းဘာဝနာတို႔ကို ဆက္လက္၍ ႀကိဳးစားေတာ္မူေသာ ငါတို႔ ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ ညဥ့္ဦးယာမ္အခ်ိန္မွာ ‘ပု’=ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိဉာဏ္ကို ရေတာ္မူ၏။
ထိုဉာဏ္၏ အစြမ္းျဖင့္ ေရွးေရွး ဘဝမ်ားစြာ၌ ျဖစ္ခဲ့သမွ်အားလံုးကို သိေတာ္မူသည္။
(ပုေဗၺ=ေရွးေရွးဘဝ၌ + နိဝါသ=ေနထိုင္ခဲ့သမွ်ကို + အႏုႆတိ=ေအာက္ေမ့ႏိုင္ျခင္း)

ထို႔ေနာက္ သန္းေခါင္ယာမ္ေခၚ ညဥ့္လယ္ယာမ္၌ ‘ဒိ’=ဒိဗၺစကၡဳကို ရေတာ္မူ၏။
ထိုဉာဏ္၏အစြမ္းျဖင့္ နတ္မ်က္စိကဲ့သို႔ အလြန္ေဝးကြာေသာအရပ္မွာ ရွိေသာ သတၱဝါတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ အလြန္ေသးငယ္စြာေသာ သတၱဝါတို႔ကိုလည္းေကာင္း ျမင္ေတာ္မူရသည္။
(ဒိဗၺ=နတ္မ်က္စိႏွင့္တူေသာ + စကၡဳ=ဉာဏ္အျမင္)

ထို႔ေနာက္ မိုးေသာက္ယာမ္ေခၚ ေနာက္ဆံုးယာမ္ အ႐ုဏ္တက္အခ်ိန္၌ ‘အာ’=အာသဝကၡယဉာဏ္ေခၚ အရဟတၱမဂ္ဉာဏ္ကို ရေတာ္မူ၏။
ထိုဉာဏ္၏အစြမ္းျဖင့္ စိတ္အစဥ္မွာ ကိန္းဝပ္ေနေသာ ကိေလသာေတြ အႂကြင္းအက်န္ မရွိ ကုန္ခန္းသြားေလသည္။

ေမး။ ။ အဘယ္ဉာဏ္ေတာ္၊ ရလတ္ေသာ္၊ ဘုန္းေမာ္ ဗုဒၶျဖစ္သနည္း။
ေျဖ။ ။ လျပည့္ကဆုန္၊ ခ်ိန္အ႐ုဏ္ဝယ္၊ သံုးဆယ္ႏွင့္ငါး၊ သက္ေတာ္အားျဖင့္၊ တရားကုန္စင္၊ အစံုျမင္ဖို႔၊ သဗၺဥ္ဉာဏ္ေတာ္၊ ရလတ္ေသာ္၊ ဘုန္းေမာ္ ဗုဒၶျဖစ္သတည္း။

ထိုသို႔ အရဟတၱမဂ္ဉာဏ္ ရလွ်င္ပင္ သဗၺညဳတာဉာဏ္ဟု ေခၚေသာ ဉာဏ္ေတာ္ႀကီးကိုလည္း တခါတည္း ရၿပီး ျဖစ္ေလေတာ့၏။
ဥပမာ - ရွင္ဘုရင္ျဖစ္ဖို႔ ဘိသိက္ေျမႇာက္လိုက္သည္ႏွင့္တၿပိဳင္နက္ ဆိုင္ရာတိုင္းျပည္ကိုလည္း အပိုင္ရေတာ့သကဲ့သို႔တည္း။
ထိုသဗၺညဳတာဉာဏ္ေတာ္၏အစြမ္းျဖင့္ သိစရာဟူသမွ် မက်န္ရေအာင္ အလံုးစံုကို အကုန္အစင္ သိျမင္ေတာ္မူသည္။
(သဗၺ=အလံုးစံုကို + ညဳတာ=သိႏိုင္သူ၏ျဖစ္ေၾကာင္း ဉာဏ္ေတာ္)

ထိုသဗၺညဳတာဉာဏ္ေတာ္ကို ရေသာေၾကာင့္ပင္ ဘုရားရွင္ကို “ဗုဒၶ = အလံုးစံုသိေသာ ဘုရား”ဟု ကိုယ္ေတာ္တိုင္လည္း ဝန္ခံေတာ္မူ၏။
စံုစမ္း စိစစ္ေသာအခါ ပညာရွိ ပါေမာကၡႀကီးတို႔ကလည္း အသိအမွတ္ ျပဳၾကရေလသည္။

ထိုအခ်ိန္မွာ “ဧကန္ ဘုရားျဖစ္ေတာ့မည္”ဟု ယံုၾကည္ေနၾကေသာ တန္ခိုးႀကီးေသာ နတ္မင္း ျဗဟၼာမင္းတို႔သည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ အလြန္ တည္ၿငိမ္၍ အထူး ၾကည္လင္ေသာ မ်က္ႏွာေတာ္ကို ျမင္ရေသာအခါ လြန္စြာ အားရ “ဘုရားျဖစ္ၿပီ”ဟု ယူဆ၍ ပန္းမ်ိဳးစံုတို႔ျဖင့္ ပူေဇာ္ၾကေလ၏။
ကမၻာေျမႀကီးလည္း ဝမ္းသာ အားရသကဲ့သို႔ ဘုရားရွင္၏ ဉာဏ္ေတာ္တန္ခိုးေၾကာင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ယိမ္းထိုးကာ ျပင္းထန္စြာ တုန္လႈပ္ပါေလသည္။

ထို ဗုဒၶျမတ္စြာ ျဖစ္ေတာ္မူသည့္ေန႔သည္ သက္ေတာ္လည္း ၃၅ ႏွစ္ တင္းတင္းျပည့္ရာ ကဆုန္လျပည့္ (ဆင္မင္းျဖင့္ မွတ္သားအပ္ေသာ) ဗုဒၶဟူးေန႔တည္း။

လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ လကၤာကို ေအာက္ပါအတိုင္း မွတ္ပါ။
(ေျမ့ပရေမ = အျမတ္ဆံုးေျမ၊ ထိုေျမပလႅင္၌ ေညာင္ပင္ႀကီးကို ‘ဗိတာန္ထီး’ကဲ့သို႔ ေဆာင္း၍ ေနေတာ္မူသည္ ဟု ထိုလကၤာ၌ ဆိုလိုသည္။)

"လကၤာ"
--------
ေတာရပ္ၿမိဳင္ေပၚ၊ ေျခာက္ႏွစ္ေပ်ာ္၍
ခါေတာ္တဖံု၊ ပြင့္ခ်ိန္ၾကံဳက
ကဆုန္လျပည့္၊ ဆင္မင္းေန႔ဝယ္
ေျမ့ ပရေမ၊ ပလႅင္ေဗြထက္
ေ႐ႊေညာင္ေတာ္ႀကီး၊ ဗိတာန္ထီးႏွင့္
မၿငီး ၾကည္ျဖဴ၊ ေနေတာ္မူလ်က္
ရန္သူခပင္း၊ အမိုက္သင္းကို
အရွင္းပယ္ေဖ်ာက္၊ အလင္းေရာက္က
ထြန္းေတာက္ ဘုန္းေမာ္၊ ေသာင္းလံုးေက်ာ္သည္
သံုးေဘာ္လူတို႔ ၿငိမ္းဖြယ္ကို႔။

(အမရပူရၿမိဳ႕၊ မဟာဂႏၶာ႐ုံဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိဝံသ၏ ပႏၷရသမက်မ္းစာ ‘ဘုရား အျဖစ္ေတာ္စဥ္ ဗုဒၶဝင္ ေမး ေျဖ’ မွ -)

Dhamma Danã Source
See More

www.facebook.com/youngbuddhistassociation.mm


 

ကဆုန္လ၏ မွတ္သားဖြယ္ႀကီး ၁၆-ခ်က္။ ။

ကဆုန္လႏွင့္စပ္၍မွတ္သားဖြယ္အခ်က္မ်ားကား ၁၆-ခ်က္မွ်အက်ဥ္းေတြ႕၏။

(၁) အေလာင္းေတာ္ သုေမဓါသည္ ဒီပကၤရာျမတ္စြာဘုရားထံ နိယတဗ်ာဒိတ္ခံယူေသာလ။

(၂) အေလာင္းေတာ္ သိဒၶတၴမင္းသား ဖြားျမင္ေတာ္မူေသာလ။

(၃) ေတာထြက္ေတာ္မူေသာ လ။ (နာနာဆႏၵပ်ိဳ႕)

(၄) သစၥာေလးပါးႏွင့္တကြ ဘုရားအျဖစ္ကို ရယူေသာ လ။

(၅) ပရိနိဗၺာန္ စံဝင္ေတာ္မူေသာ လ။

(၆) ေဗာဓိပင္ျမတ္ကို ေညာင္ေရဓါတ္သြန္းေလာင္းေသာ လ။

(၇) စံကားပန္းပြင့္ေသာ လ။

(၈) ဝိသာခါနကၡတ္ႏွင့္ စန္းယွဥ္၍ ျပည့္ေသာ လ။

(၉) တံငါတာရာ ထြန္းေသာ လ။ သကၠဋ နကၡတၱဒီပနီအလို ဆင္တာရာထြန္းေသာ လ။

(၁ဝ) ေန႔နာရီ ၃၂၊ ညနာရီ ၂၈-ရွိ၍ ညတာတိုေသာ လ။

(၁၁) ရက္စံုသတ္ေသာ လ။

(၁၂) နဂါးဦးေခါင္း အေနာက္ ေျမာက္မွာ ဝမ္းျပင္ ေတာင္ခြင္ေက်ာသား ၿမီးကားအေရွ႕သို႔
ထားေသာ လ။

(၁၃) စေန ၾကာသပေတး ရက္ရာဇာ၊ ဗုဒၶဟူး ေသာၾကာ ျပႆဒါးျဖစ္ေသာ လ။

(၁၄) ႏွစ္ဖဝါးျဖင့္ မြန္းတည့္ေသာ လ။

(၁၅) ၿပိႆရာသီ မည္ေသာ လ။

(၁၆) ဖြားဘက္ေတာ္ ၇-ပါး ေမြးဖြားျဖစ္ေပၚေသာလ။

ဦးညြတ္ပါသည္ ဗုဒၶေန႔ ကဆုန္

ကံ ( ဥဒကံ ) ဆိႏၵတိ ဧတၳာ တိ ကံဆိန္၊
ကံ ( ဥဒကံ ) ဆိဇၨတိ ဧတၳ ( ဧတသၼိ ံ မာေသ တိ ) ကံဆိန္၊

ဧတၳ ဧတသၼိ ံမာေသ - ဤကဆုန္လ၌ ၊ ကံ ဥဒကံ - ေရသည္၊ ဆိဇၨတိ - ေၿခာက္ခမ္း ၿပတ္ေတာက္တတ္၏၊ ဣတိ တသၼာ - ထို႔ေႀကာင္႔၊ ကံဆိန္ - ကဆုန္လ မည္၏ တဲ႔၊

ကဆုန္လၿပည္႔ ေန႔ဟာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ ၀င္တို႔အတြက္ နွိင္းလို႔ မရနိုင္တဲ႔ ေန႔ထူးေန႔ၿမတ္ တေန႔ဆုိတာ ေသခ်ာပါတယ္။ ဒါေႀကာင္႔လဲ ၁၂ လ ရွိတဲ႔အထဲက အေၿခာက္ေသြ႕ အပူၿပင္းဆုံး လုိ႔ ဆုိရမယ္႔ ကဆုန္လကို ေရၿပတ္တဲ႔ လ၊ ေရရွားပါးတဲ႔ လ လို႔ ဆုိရတာပါ၊ သစ္ပင္ ႀကီး ငယ္ အားလုံး ေရရွားလြန္းလို႔ ညွိဳးေရာ္ ႏြမ္းလ်ေနတာေႀကာင္႔ ေရလိုအပ္ေနတဲ႔ အခ်ိန္မွာ ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဖြားဖက္ေတာ္၊ ပရိေဘာဂေစတီ၊ သဗၺညဳတဥာဏ္ေတာ္ရဲ႕ မွီခိုရာၿဖစ္တဲ႔ မဟာေဗာဓိပင္ကို ကာလဒါန လို႔ ဆိုရမယ္႔ ေရသြန္းေလာင္းၿခင္း ဥဒကဒါန ကို ၿပဳႀကၿခင္းပဲ ၿဖစ္ပါတယ္၊

ကဆုန္လျပည့္ေန႔နွင္႔ ပက္သက္ၿပီး ၿဖစ္ ပ်က္ ခဲ႔တဲ႔ ဗုဒၶ၀င္ေတြက ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔အား ႀကည္ႏူးမွဳ႕၊ လြမ္းေဆြးမွဳ႕၊ သက္ေတာ္ထင္ရွား ဘုရားရွင္ကို တမ္းတမွဳ႕ ေတြ ၿဖစ္ေစတာေႀကာင္႔ ကဆုန္ ေညာင္ေရသြန္းပြဲေတာ္ ကို ပုိမို အသက္၀င္ေစၿပီး စိတ္ကုိ တက္ႀကြ လန္းဆန္းေစပါတယ္၊

“ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ ခံ၊ ဖြား၊ ပြင့္ ၊ စံ၊ ေဟာၫႊန္ ဗုဒၶဝံသ
ျဖစ္ေတာ္စဥ္ ငါး၊ ၾကံဳၾကိဳက္သား၊ ထူးျခား ကဆုန္လ” လို႔ ေရွးေရွး ပညာရွိေတြ မိန္႔ဆုိထားခဲ႔ႀကပါတယ္၊


(၁) ဘုရားအေလာင္းေတာ္ သုေမဓာရွင္ရေသ့သည္ ဤဘဒၵကမၻာ၌ ေလးဆူေျမာက္ျဖစ္ေသာ ေဂါတမ
အမည္ျဖင့္ ဘုရားစင္စစ္ ဧကန္ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရားထံမွ နိယတဗ်ာဒိတ္ကို ကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ ခံယူခဲ့သည္။
(၂) မဟာသကၠရာဇ္ ၆၈-ခု ကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ ေဂါတမဘုရားအေလာင္းေတာ္ သိဒၶတၳမင္းသားအား ဖြားျမင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ( ဘီစီ ၆၂၃ )

(၃) မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃-ခု ကဆုန္လျပည့္ေန႔ အရုဏ္တက္ခ်ိန္တြင္ ေဂါတမဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ကို ရရွိ၍ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူခဲ့သည္။
( ဘီစီ ၅၈၈ )

(၄) မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈-ခု ကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ မလႅာမင္းတို႔၏ အင္ၾကင္းဥယ်ာဥ္၌ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္ စံ၀င္ေတာ္မူခဲ့သည္။
( ဘီစီ ၅၄၃ )

(၅) မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၄ ခုနွစ္ မွာ ေလးသေခ်ၤနဲ႔ ကမၻာတသိန္းကာလ ပါရမီ ၿဖည္႔ဆည္းရာ ကာလမွ စ၍ ယခုဘ၀ ေဂါတမ ဘုရားရွင္ ၿဖစ္ေတာ္မူရာ ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာ ပါ၀င္တဲ႔ မဟာဗုဒၶ၀င္ အတၳဳပၸတိၱကိုလည္း ဒီ ကဆုန္လၿပည္႔ေန႔မွာပဲ ေဟာေတာ္မူခဲ႔ပါသတဲ႔။
( ဘီစီ ၅၈၇ )

ပါရမီ ၿဖည္႔ဖက္တို႔ အတုယူဖြယ္ရာ

ဘုရားရွင္ ကပိလ၀တ္ၿပည္ကို ေရာက္ေတာ္မူတဲ႔ အခါမွာ ဖခင္ ဘုရင္ႀကီးနဲ႔ တကြ ကပိလ၀တ္နန္းေတာ္ တခုလုံး အုံးအုံးကြ်တ္ကြ်တ္ ဘုရားရွင္ကို လာေရာက္ ဖူးေၿမာ္ ဦးခိုက္ႀကတယ္၊ ဒါေပမယ္႔ အဲဒီအထဲမွာ ယေသာ္ဓရာ ပါမလာခဲ႔ဘူး၊ ေယာကၡမ ဘုရင္ႀကိးကိုယ္တိုင္ ဘုရားကို သြားေရာက္ ဖူးေၿမာ္ဖို႔ ေၿပာေပမယ္႔ ဘယ္လို ၿပန္ေၿပာတယ္ မွတ္ပါသလဲ --
ကြ်န္ေတာ္မ်ိဳးမရဲ႕ ေမတၱာ သံေယာဇဥ္ကို ေမာင္ေတာ္ သိဒၶတၳ နားလည္တယ္ ဆုိရင္ အေဆာင္တိုက္ခန္းကို ႀကြလာပါလိမ္႔မယ္၊ သမီးေတာ္ကေတာ႔ မသြားနိုင္ပါဘူး တဲ႔။

တကယ္လဲ ဘုရားရွင္က အသိအမွတ္ၿပဳခဲ႔ပါတယ္၊ အေဆာင္တိုက္ခန္းကို ႀကြခါနီးမွာ ေနာက္မွာ ပါလာတဲ႔ သူကို ဒီေန႔ ယေသာ္ဓရာ စိတ္ႀကိဳက္ ငိုေႀကြးပါေစ၊ ဘယ္သူမွ မတားၿမစ္ႀကပါနဲ႔ လို႔ တားၿမစ္ေတာ္မူၿပီး အေဆာင္တိုက္ခန္းကို ေရာက္တဲ႔အခါမွာလဲ ေၿခဖမိုးေတာ္ေပၚ ပါးအပ္လို႔ ငိုေႀကြးခြင္႔ၿပဳခဲ႔တယ္၊

ေနာက္ဆုံးမွာေတာ႔ ဖခင္ ဘုရင္ႀကီးက ေခြ်းမေတာ္ ယေသာ္ဓရာ ရဲ႕ သံေယာဇဥ္ႀကီးပုံ၊ ေက်းဇူးသိတတ္ပုံ၊ သိဒၶတၳ မင္းသား ေတာထြက္ တရားက်င္႔ေနခ်ိန္မွာ လုပ္တဲ႔ အၿပဳအမူအတိုင္း နန္းေတာ္ေပၚက ယေသာ္ဓရာကလဲ လုိက္လံ တုပ က်င္႔ေဆာင္ပုံေတြကို အားပါးတရ ေလ်ာက္ႀကားေတာ္မူတဲ႔ အခါမွာ --

မင္းႀကီး ယေသာ္ဓရာ မင္းသမီးဟာ ဒီ တစ္ဘ၀ထည္းသာ ငါဘုရားကိုယ္ေတာ္အေပၚမွာ ေက်းဇူးမ်ားတာ မဟုတ္ဘူး၊ ဟိုအရင္ ပါရမီ ၿဖည္႔စဥ္ ဘ၀မ်ားစြာေတြမွာလဲ အနစ္နာခံ အႏြံတာခံ စြန္႔လႊတ္ၿပီး ၿဖည္႔ဆည္းေပးခဲ႔ဖူးတယ္ -- အစခ်ီၿပီး စႏၵကိႏၷရီ ဇာတ္ေတာ္ႀကီးနဲ႔ တကြ မဟာဗုဒၵ၀င္ကို ေဟာေတာ္မူပါတယ္၊

ဤသို႔ ထူးျခားခ်က္ မ်ားႏွင့္ ျပည့္စံုသျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အေပါင္းတို႔က ကဆုန္လျပည့္ေန႔အား ဘုရားေန႔ဟု သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ ဘုရားရွင္သည္ ဤေန႔ဤအခါ၌ သဗၺညဳတေရႊဉာဏ္ေတာ္ကို ရေတာ္မူရန္အတြက္ ေဗာဓိပင္အား အမွီျပဳ၍ တရားအားထုတ္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔သည္ ေဗာဓိပင္အား ေရသြန္းေလာင္းျခင္းစေသာ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈတို႔ကို ျပဳလုပ္ၾကၿခင္း ၿဖစ္ေပသည္။

ထိုအေလ့အထသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔တြင္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားျခင္းမရွိဘဲ ယေန႔ထက္တိုင္ ရွင္သန္ဆဲျဖစ္သည္။ ႏွစ္စဥ္အျမဲ ကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ ေညာင္ေရသြန္းပြဲမ်ား ျပဳလုပ္လ်က္ရွိၿခင္းသည္ ခ်စ္စရာဓေလ႔တစ္ခုပင္၊
ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔၏ ေကာင္းျမတ္ေသာ အစဥ္အလာျဖစ္၍ ဗုဒၶေန႔ကို အေၾကာင္းၿပဳကာ ဘုရားရွင္၏ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို အထူးေအာက္ေမ့ ႏွလံုးသြင္းလ်က္ ကုသိုလ္ေကာင္းမွဳ႕မ်ားကို ၿပဳနိုင္ႀကပါေစသား ဟု ဆႏၵၿပဳ တိုက္တြန္း ႏွုိးေဆာ္လိုက္ပါတယ္ ၊
အင္တာနက္ေပၚက ၿမန္မာၿပကၡဒိန္ေတြ ႀကည္႔ၿပီး အလုပ္လုပ္ေနတာ မွားပါေပါ႔လား၊ တန္ခူးလ လို႔ပဲ ထင္ေနမိ တယ္ :P အခုမွပဲ လၿပည္႔ေန႔ကို မွီေအာင္ ပူေဇာ္မိပါတယ္၊ လြဲေခ်ာ္တာမ်ား ရွိခဲ႔ရင္ ခြင္႔လြတ္ႀကပါကုန္၊ တႏွစ္လုံးရဲ႕ အပူဆုံးလ၊ ေရၿပတ္တဲ႔ လ၊ အိႏိၵယ နိုင္ငံရဲ႕ အပူခ်ိန္အၿမင္႔ဆုံး လမွာပဲ စာေရးသူဟာ ဂယာေၿမကို ေၿခခ်မိေနၿခင္းက ကံေကာင္းတာလား ကံဆိုးတာလား မခြဲၿခားတတ္ေတာ႔။ ကဲ ဘာၿဖစ္ၿဖစ္ - မင္းတို႔ထြက္ ရက္ရာဇာ တဲ႔၊ ႀကိဳက္သေလာက္ ပူစမ္းပါေစ - အဖ ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဖြားဖက္ေတာ္ ေဗာဓိ ေညာင္ပင္ေအာက္ ကေတာ႔ ေအးၿမေစမွာ အေသအခ်ာပင္ - -
ဖြား+ ၿဖစ္+ ေဟာ+ စံ= ဤေလးတန္ ၊ မွတ္ရန္ ကဆုန္လ
ဖြား
ၿဖစ္
ေဟာ
စံ
ကဆုန္လျပည့္ေန႔သည္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ေမြးဖြားေတာ္မူသည့္ေန႔၊ သဗၺၫုတဉာဏ္ေတာ္ၾကီးကို ရရွိေတာ္မူသည့္ေန႔ ၊ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ပရိနိဗၺာန္စံ၀င္ေတာ္မူသည့္ေန႔ ဟူသည့္ သမိုင္းျဖစ္စဥ္မ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ျပီး ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔အတြက္ အထြဋ္အျမတ္ထားရာ အထူးျခားဆံုး ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ တစ္ခု ျဖစ္ေပသည္။ ယင္းက ဆုန္လျပည့္ေန႔ ဗုဒၶေန႔ကို 1999 ခုႏွစ္တြင္ ကမၻာကုလသမဂၢ၏ ေန႔တစ္ေန႔ အျဖစ္ျဖင့္ အေထြေထြညီလာခံၾကီးက ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ကာ အသိမွတ္ျပဳေပးခဲ့သည္။ ၄င္းအခ်ိန္မွစ၍ ႏွစ္စဥ္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔သို႔ေရာက္တုိင္း ကုလသမဂၢ ဗုဒၶေန႔အခမ္းအနားသို႔ ကမၻာ့ ကုလသမဂၢ အေထြေထြ အတြင္းေရးမႈးခ်ဳပ္ထံမွ သ၀ဏ္လႊာမ်ားေပးပို႔ေလ့ရွိသည္။ ယခင္အေထြေထြ အတြင္းေရးမႈးခ်ဳပ္ တို႔၏ အစဥ္အဆက္က ဗုဒၶဘာသာ၏အခန္းက႑ႏွင့္ ဗုဒၶတရားေတာ္တို႔၏ စြမ္းပကား ေတာ္မ်ားကို ခ်ီးက်ဴးခဲ့ ၾကျပီး ယင္းတရားေတာ္မ်ား၏ လူမႈက႑ နယ္ပယ္အသီးသီးတို႔၌ အက်ိဳးေက်းဇူး သက္ေရာက္ပံု မ်ားကို လည္း ေျပာၾကားခဲ့ၾကသည္။
ယခုတဖန္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ ေက်ာ္က ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ ေဂါတမဗုဒၶ၏ မိန္႔ဆိုခ်က္မ်ားမွာ ေန႔စဥ္ရင္ဆိုင္ေတြ႔ၾကံဳေနၾကရေသာ ၾကီးမားလွသည့္ ကမၻာ့ျပႆနာၾကီးတို႔ကို ေျဖရွင္းရာတြင္ လမ္းေၾကာင္း မွန္သို႔ တည့္မတ္ေပးသည့္ ေကာင္းမြန္သည့္ လမ္းၫႊန္ၾကီးတစ္ခုျဖစ္သည္ဟု ဖြင့္ဟလာ သူကေတာ့ ယေန႔ ကုလသမဂၢ အေထြေထြအတြင္းေရးမႈခ်ဳပ္ မစၥတာ ဘန္ကီမြန္း ျဖစ္သည္။ ယင္းသတင္း စကားကို ကုလသမဂၢ၏ ဗုဒၶေန႔ အထိမ္းအမွတ္ပြဲသို႔ ေပးပို႔ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤေနရာတြင္ တင္ျပလိုသည္ မွာ တန္ဖိုးကိုသိသူမွာ မိမိတန္ဖိုးသည့္အေလ်ာက္ သူေနရာနဲ႔သူ အသံုးတည့္ေအာင္ အသံုးခ်သြားခ်င္း ျဖစ္သည္။ မသိသူေတြက ေက်ာ္ခြသြားျပီး သိသူမ်ားက ေဖၚစားသြားသည့္ သေဘာပင္ျဖစ္ေလသည္။
အရာ၀တၳဳတစ္ခု၏ တန္ဖိုးဆိုသည္မွာ မိမိထံမွ ေပးလိုက္ရသည့္ သတ္မွတ္တန္ေၾကးထက္ သံုးစြဲသူ ကာယကံရွင္ပုဂၢိဳလ္၏ တန္ဖိုးသိစိတ္အေပၚ၌သာ မ်ားစြာအေျခခံေပသည္။ ျမက္ကိုသာ စားတတ္သည့္ သားသမင္ေရွ႕ေမွာက္၌ အဖိုးမ်ားစြာထိုက္တန္သည့္ စိန္ေက်ာက္ ရတနာပံုၾကီးကို စုပံုထားေသာ္လည္း ၄င္းသားသမင္က တန္ဖိုးထားလိမ့္မည္မဟုတ္ေပ။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံမ်ား ထဲတြင္ တစ္ႏိုင္ငံ အပါအ၀င္ျဖစ္သည္။ အကယ္၍သာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္သူႏွင့္ အအုပ္ခ်ဳပ္ခံ၊ အဖြဲ႔အသီးသီး၊ ပုဂၢိဳလ္ အမ်ားစုၾကီးတို႔အၾကား ဗုဒၶ၏တရားေတာ္မ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ကုလသမဂၢ အေထြ ေထြ အတြင္းေရးမႈးခ်ဳပ္ သေဘာေပါက္ နားလည္ကာ တန္ဖိုးထားသကဲ့သို႔ နားလည္သေဘာေပါက္ျပီး လက္ေတြ႔ က်င့္သံုးခဲ့ၾကပါလွ်င္ ယေန႔ ျမန္မာျပည္သူအမ်ား ခံစားေနၾကရသည့္ ဒုကၡပင္လယ္ေ၀ ေနၾကရသည့္ အျဖစ္မ်ိဳးမွ ကာကြယ္ႏိုင္ခဲ့ၾကေပလိမ့္မည္။
အေထြေထြအတြင္းေရးမႈးခ်ဳပ္၏ စကားထဲတြင္ သူတစ္ပါးပစၥည္းကို မတရားသိမ္းပိုက္လိုမႈ ေလာဘ၊ အၾကင္နာတရားကင္းမဲ့ျပီး ရက္စက္ၾကမ္းႂကုတ္မႈ ေဒါသ၊ ေၾကာင္းက်ိဳးဆီေလ်ာ္မႈတို႔ကို မသိတတ္မႈ ေမာဟ တို႔ကို အားမေပးသည့္ ျမတ္ဗုဒၶ၏တရားေတာ္မ်ားသည္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ အျပန္လွန္ေလးစားမႈ၊ ကိုယ္ခ်င္းစာနာမႈ၊ ေဆြးေႏြးတုိင္ပင္မႈတို႔ဖက္ဆီသို႔ ဦးတည္ေစျပီး မလိုလားအပ္သည့္ အခက္ခဲ အၾကပ္အတည္း ျပႆနာမ်ိဳးစံုႏွင့္ တစ္ဦးေပၚတစ္ဦး မတရားအႏိုင္က်င့္မႈ ရက္စက္ၾကမ္းႂကဳတ္မႈတို႔ကို ေက်ာ္လႊားေစႏိုင္သည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္ၾကီး ေနလို လလို ထြန္းလင္း ေတာက္ပေနပါသည္ဟု တစ္မ်ိဳး၊ ေရႊေရာင္ေတြတ၀င္း၀င္း ေတာက္ေျပာင္ေနသည့္ ေစတီပုထိုးတို႔ျဖင့္ ၾကြယ္၀လွပါသည့္ ျမန္ျပည္ၾကီးဟုဆိုသည္ကတစ္ဖံု ၀င့္ႂကြားစရာ ဘာသာေရးအေဆာက္အအံု တစ္ပံုတပင္ အရိပ္အာ၀ါသမ်ား၏ ေအာက္က ျမန္မာျပည္သူအမ်ား ယေန႔ ကုလသမဂၢ အေထြေထြအတြင္းေရးမႈးခ်ဳပ္ ခံစားေစခ်င္သည့္ အရသာမ်ိဳး ခံစားေနၾကရပါျပီေလာ။ လက္ေတြ႔က်င့္သံုး မႈမပါပဲ မည္သည့္ဘာသာ မည္သည့္အယူ၀ါဒ ရွိပါသည္ဟု တံဆိပ္ခတ္ရံုမွ်ျဖင့္ အရာအရာ ျပည့္စံု သြားလိမ့္မည္မဟုတ္ေပ။
လူသားတို႔ကို ကိုးကြယ္ရာတစ္ခုမွ အျခားကိုးကြယ္ရာတစ္ခုသို႔ ေျပာင္းလဲေစဖို႔ မရည္ရြယ္ပဲ သီလျဖင့္ လူသားတို႔စည္းကမ္းရွိဖို႔ ၊ သမာဓိျဖင့္ လူသားတို႔ စိတ္ခ်မ္းသားဖို႔ ၊ ပညာျဖင့္ အရွိကို အရွိအတိုင္း အမွန္ကို အမွန္အတိုင္း သိျမင္ျပီး လူအသိစိတ္ဓာတ္ကို ျမွင္တင္ဖို႔ကိုသာ ရည္ရြယ္ထားသည့္ ဗုဒၶ၀ါဒသည္ မိမိ၏ လမ္းၫႊန္ခ်က္မ်ားကို ေလ့လာသင္ၾကားျခင္း ၊ လက္ေတြြက်င့္သံုးျခင္း ၊ သေဘာေပါက္ နားလည္ျခင္းမွတဆင့္ လူသားတို႔၏ဘ၀ကို ျမွင့္တင္ဖို႔ကိုသာ ရည္ရြယ္သည္။ ပညာျဖင့္ အမွားအမွန္ကို ခြဲျခမ္းမသိႏိုင္ၾကသမွ် ကာလပတ္လံုုး ငါ၏ ျပဳလုပ္ ေျပာဆို ေတြးေတာၾကံဆမႈမ်ားသည္သာ အမွန္ျဖစ္ သည္ဟု ငါဟူသည့္ အတၱအစြဲက ၾကီးပြါးေနအံုးမည္သာ။ အတၱအစြဲၾကီးသူတစ္ေယာက္အဖို႔ မီးျပတိုက္ကို ရန္သူဟု အျမင္မွားသည့္ မာလိမ္မႈးကဲ့သို႔ တရားနည္းလမ္းတက် လမ္းၫႊန္ျပသူမ်ားကိုလည္း ရန္သူ တစ္ေယာက္ပမာ ဆက္ဆံအံုးမည္သာျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ လမ္းၫႊန္ခ်က္ မူ၀ါဒေကာင္းမ်ားသည္ အျပည့္အ၀ ရွိေနေပသည္။ သို႔ေသာ္ လည္း က်င့္ၾကံ ၾကိဳးစားအားထုတ္မႈ ပုဂၢိဳလ္ပိုင္းမွ အားနည္းလွ်က္ရွိေနပါသည္ဟုဆိုက ၀န္ခံၾကရ မည္သာျဖစ္သည္။ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ အုပ္စုတစ္ခု အဖြဲ႔အစည္း တစ္ခုစသည္တို႔တြင္မူ ႏွင့္ လူသီးျခား ရပ္တည္၍မရႏိုင္ေပ။ မူႏွင့္လူ ႏွစ္ခုလံုး ညီမွ်စြာ ယွဥ္တြဲသြားႏိုင္ပါမွလွ်င္ တိုးတက္ေအာင္ ျမင္ႏိုင္ ေပသည္။ ျမန္မာျပည္သူေတြ ေကာင္းမြန္သည့္ လူႏွင့္ မူစနစ္တို႔ေအာက္၌ ျငိမ္းခ်မ္းသာယာေပ်ာ္ရႊင္ ႏိုင္ၾကပါေစ ---
အရွင္ဥကၠ႒

0 comments:

Post a Comment