Pages

Tuesday, October 23, 2012

*ပုညၾကိယာ ( ၁၀ ) ပါး*

*ပုညၾကိယာ ( ၁၀ ) ပါး*

မိမိစိတ္ အစဥ္ကို ျဖဴစင္သန္႔ရွင္း ေစတက္ေသာ တရားမ်ား ( ပါဠိလို - “ပုည” ၊ ျမန္မာလို “ ေကာင္းမႈ=ေကာင္းေသာအမႈ ဟုေခၚေသာ ) ပုညၾကိယာဝတၳဳ (၁၀) ပါးအား တင္ျပလိုက္ပါသည္။
(၁) ဒါန
(၂) သီလ
...
(၃) ဘာဝနာ
(၄) အပစာယန
(၅) ေဝယ်ာဝစၥ
(၆) ပတၱိဒါန
(၇) ပတၱာႏုေမာဒန
(၈) ဓမၼႆဝန
(၉) ဓမၼေဒသနာ
(၁၀) ဒိ႒ိဇုကမၼ
တို႔ျဖစ္သည္။
ပုညၾကိယာ (၁၀) ပါး ကိုေလ႔လာျပီးေနာက္ မိမိသည္ ေန႔စဥ္ ပုည ၾကိယာ ဘယ္နွစ္ပါး ႏွင္႔ ျပည္ ႔ စံုေနသလဲ ဆိုတာ ကို စစ္ေဆးရင္း မိမိကို ကိုယ္ ၾကည္ညိဳ ႏိုင္ၾကပါေစ။
(၁) ဒါန
စြန္႔က်ဲေပးကမး္လွဴဒါန္း မႈ ကို ဒါန ဟုေခၚသည္။ ဒါနသည္ ေစတနာ ဒါန ၊ ဝတၳဳဒါန ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳး ရွိသည္။ ဆြမ္း ၊ သကၤန္း ၊ ေဆး ၊ ေက်ာင္း စသည္ တို႔သည္ ေစတနာ ဒါန မည္၏။ ထိုဝတၳဳမ်ား လွဴ ဒါန္းေနေသာ အခါ ကိုယ္အတြင္း ၌ စိတ္ေစတနာတို႔သည္ ျဖစ္၏။ ထိုေစတနာ ကို ေစတနာ ဒါန ဟုေခၚသည္။ ေနာက္ဘဝ သံသရာ တြင္ အက်ိဳးေပး ရာ၌ ဆြမ္း ၊ သကၤန္း ၊ေက်ာင္း စေသာ ဝတၳဳ မ်ားက အက်ိဳးေပးၾကသည္ မဟုတ္ဘဲ အတြင္း သႏၱာန္၌ ျဖစ္ၾကေသာ ေစတနာ ဒါန ကသာ အက်ိဳးေပးၾကသည္။ လွဴဖြယ္ဝတၳဳ ဒါနစုမွာ ေစတနာ ျဖစ္ဖို႔ ရာ အာရံုေတြသာတည္း။ သို႔ရာတြင္ လွဴဖြယ္ဝတၳဳ ႏွင္႔ အလွဴ ခံ ပုဂၢိဳလ္ က မြန္ျမတ္လ်င္လည္း ေစတနာသည္ မြန္မြန္ျမတ္ျမတ္ ျဖစ္တက္သည္။
(၂) သီလ
ဒါနသည္ သီလထက္ျမတ္ သည္ ဟု ေျပာၾကလ်င္ ထုိစကားကို လက္ခံဖို႔ ရာ ခဲယဥ္းၾကတက္၏။ ဒါနအလုပ္ ႏွင္႔ သီလ အလုပ္ ႏွစ္မ်ိဳးတြင္ ဒါနသည္ သူတပါး ခ်မး္သာေအာင္ ျပဳႏုိင္ေသာ အလုပ္ျဖစ္၍ သီလသည္ သူတပါး မဆင္း ရဲေအာင္ ေစာင္႔ေရွာက္ေသာ အလုပ္ျဖစ္သည္။ဤေနရာ ဝယ္ သူတပါး ကတစံုတရာ ေပး၍ စိတ္ခ်မ္းသာေနသူတစ္ေယာက္ႏွင္႔ အသက္ခံရမည္႔ ဆဲဆဲမွ လြတ္လာ၍ စိတ္ခ်မ္းသာ သူတစ္ေယာက္၏ စိတ္ခ်မ္းသာပံုျခင္း ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည္႔လ်င္ အသက္ေဘးမွ လြတ္လာသူ၏ စိတ္ခ်မ္းသာပံုက အဆရာေထာင္မက သာလြန္ေနသည္ မွာ စဥး္စားတက္သူတိုင္း ဝန္ခံပါလိမ္႔မည္။ ထိုေၾကာင္႔ သီလသည္ ဒါနထက္ လြန္စြာျမတ္ေပသည္။
(၃)ဘာဝနာ
ဘာဝနာ ဟူသည္ ျမန္မာလို “တိုးပြားေစျခင္း ၊ ထံုမြမ္းေစျခင္း ” ဟုအဓိပၸါယ္ရသည္။ မိမိ ၏ စိတ္ကို ျမင္႔ျမတ္ ျဖဴစင္ေအာင္ အားထုတ္ရေသာ စိတ္အလုပ္ (မေနာကံ) အလုပ္တည္း။
(၄)အပစာယန
အရိုအေသ ေပးမႈ ကို အပစာယန ဟုေခၚသည္။ ထိုေၾကာင္႔ မိမိထက္ အသက္ၾကီးသူ ၊ သီလဂုဏ္ ၊ သမာဓိဂုဏ္ ၊ ပညာဂုဏ္ ၊ သိကၡာတမ်ိဳးမ်ိဳးၾကီး သူကို ျဖစ္ေစ ၊ အမိအဘ ၊ အဘိုးအဘြား ၊ အေဒၚဦးေလး စသူတို႔ကို ရိုေသျခင္းသည္ “အပစာယန” ျဖစ္သည္။
(စိတ္မပါဘဲ ကိုယ္႔ထက္ အရာၾကီးသူကို ေၾကာက္၍ လည္းေကာင္း၊ တစံုတရာလာဘ္လာဘကို ေမွ်ာ္မွန္း၍ လညး္ေကာင္း ရိုေသဟန္ေဆာင္ျခင္းမွာ ကုသိုလ္မဟုတ္သည္႔ အျပင္လွည္႔စားေသာ မာယာ တစ္မ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။)
(၅) ေဝယ်ာဝစၥ
သူတပါးတို႔၏ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ကိစၥကို ကူညီ၍ ျပဳလုပ္ျခင္းသည္ “ေဝယ်ာဝစၥ” မည္၏။ထိုေၾကာင္႔ သူတပါး၏ အလွဴဒါန ၊ မက်န္းမာသူ အိုမင္းသူ ၊ က်န္းမာေသာ္လည္း မႏိုင္မနင္း သယ္ပိုးေနရသူ ၊ မိဘ ၊ မိမိထက္ အသက္ၾကီးေသာ ေဆြမ်ိဳး မိတ္ေဆြ စသူတို႔၏ အကုသိုလ္ ႏွင္႔ မသက္ဆိုင္ေသာ ကိစၥၾကီးငယ္ ကို စိတ္ပါလက္ပါႏွင္႔ ကူညီ၍ ေဆာင္ရြတ္ျခင္းသည္ “ေဝယ်ာဝစၥ” ဟုေခၚပါသည္။
(၆)ပတၳိဒါန
မိမိ ရေသာ ကုသိုလ္ အဖို႔ ကို သူတပါး တို႔အား အမွ်ေပးေဝျခင္းကို “ပတၳိဒါန” ဟုေခၚသည္။ ဒါန ျပဳရာတြင္ အလွဴရွင္မွာ ရသင္႔ ရထိုက္ေသာ ကုသိုလ္မ်ားကို ရေလသည္။ မိမိ ရေသာ ကုသိုလ္ အဖို႔ ကို ညီတူညီမွ် သူတပါးအားလညး္ ရေစလိုေသာဆႏၵသည္ အလြန္ျဖဴစင္ျမင္႔ျမတ္ေသာ စိတ္ထားေပတည္း။
(၇) ပတၱာႏုေမာဒန
ကုသိုလ္ရွင္တို႔ က အမွ်ေဝေသာ အခါ ဝမး္ေျမာက္ဝမ္းသာ သာဓု ေခၚမႈ ကို ပတၱာႏုေမာဒန ဟုေခၚသည္။ သူတပါး တို႔ ကုသိုလ္ျပဳေနၾကသည္ကို မိမိ က ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ ျဖစ္ျခင္းသည္ အေတာ္အတန္ ေကာင္းျမတ္ေသာ စိတ္ထားေပတည္း။ သို႔ေသာ္ ဝမး္ေျမာက္ဝမ္းသာ မဟုတ္ဘဲ ေခၚရိုးေခၚစဥ္ (ေတြးခ်င္ရာေတြး၍ ) သာဓုေခၚ ျခင္းသည္ ကား ပတၱာႏုေမာဒန အစစ္ ျဖစ္ဖို႔ရာ ခဲယဥ္းေပသည္။
(၈)ဓမၼႆဝန
တရား နာျခင္းကို ဓမၼႆဝန ဟုေခၚသည္။ တရားနာရာ၌
(က) မၾကားဖူးေသးေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ၾကားရျခင္း
(ခ) ၾကားဖူးေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ထပ္၍ ရွင္းလင္းစြာ နားလည္ရျခင္း
(ဂ) ယံုမွား သံသယျဖစ္ေနေသာ အခ်က္မ်ား၌ ယံုမွားကင္းရျခင္း
(ဃ) အယူမွန္သမၼာ ဒိ႒ိကို ရျခင္း
(င) သဒၶါ ပညာတိုးပြား ၍ စိတ္ၾကည္လင္ျခင္း
စေသာ အက်ိဳး (၅) ပါးရႏိုင္သည္။
(ေဆာင္ပုဒ္)
သူေတာ္တရား ၊ နာယူျငားက ၊ မၾကားစဖူး ၊ ၾကားရဖူး၏။ ၾကားဖူးျပီးျပန္ ၊ ထပ္မံ၍ရွင္း ၊ လြတ္ကင္းယံုမွား ၊ ေျဖာင္႔သားအယူ ၊ စိတ္ၾကည္ျဖဴသည္ ၊ ငါးဆူရျမဲ အက်ိဳးတည္း။
(၉) ဓမၼေဒသနာ
တရားေဟာမႈ ကို ဓမၼေဒသနာ ဟုေခၚသည္။ ရိုးသားျဖဴစင္စြာ ျမင္႔ျမတ္ေသာ စိတ္ထားျဖင္႔ ေဟာေျပာျပသ ဆံုးမပါလွ်င္ “သဗၺဒါနံ ဓမၼဒါနံ ဇိနာတိ ” ဟူေသာ အတိုင္း အလွဴ ဟူသမွ်ကို တရားအလွဴ ကႏိုင္သည္ ဆိုသည္႔ အတြက္ လြန္စြာမွပင္ အက်ိဳးၾကီးမားေပ၏။
(၁၀)ဒိ႒ိဇုကမၼ
အယူေျဖာင္႔မွန္ျခင္းကို ဒိ႒ိဇုကမၼ ဟုေခၚသည္။ အယူဟူသည္ အသိဉာဏ္တည္း။ ထိုအသိဉာဏ္က လမ္းမွန္က် ေနလ်င္ သမၼာဒိ႒ိ (မွန္ကန္ေသာအယူ)ျဖစ္၏။အသိဉာဏ္က မွားယြင္းေနလွ်င္ မိစၦာဒိ႒ိ (မွားေသာအယူ)ျဖစ္၏။ ေအာက္ပါ အခ်က္မ်ား ႏွင္႔ မိမိ အသိဉာဏ္ ဘယ္လိုျဖစ္ေနသလဲဆိုတာကို စဥ္းစားပါ။
၁။ ကုသုိလ္ကံ ၊ အကုသိုလ္ကံ။
၂။ထိုကံ မ်ား၏ ေကာင္းက်ိဳး ၊ မေကာင္းက်ိဳး။
၃။ထိုကံ မ်ားေၾကာင္႔ ေရာက္ရသည္ ႔ ဤဘဝ ၊ ေနာက္ဘဝ။
၄။နတ္ ၊ ျဗဟၼာ မ်ား။
၅။ ေကာင္းမြန္စြာ က်င္႔ၾကံ၍ စ်ာန္ အဘိညာဥ္ရသူ သို႔မဟုတ္ ရဟႏၱာ ျဖစ္သူမ်ား။
အထက္ပါ ငါးခ်က္ ကို စဥ္းစားေသာအခါ ရွိႏိုင္သည္၊ ရွိထိုက္သည္၊ ရွိရမည္ ဟု အသိဉာဏ္ျဖစ္လွ်င္ သမၼာဒိ႒ိ ( ကမၼႆကတာဉာဏ္ သို႔ ဒိ႒ိဇုကမၼ) ရေပသည္။ မည္သည္႔ ကုသိုလ္ မဆို ဤ သမၼာဒိ႒ိ အယူမွန္ပါမွသာ သာ၍အက်ိဳးၾကီးသည္။
ထုိအခ်က္ ငါးခ်က္ကို ေလးနက္စြာ စဥ္းစားေသာ အခါ မရွိႏိုင္ ၊ မရွိထိုက္ ဟု ယူဆလွ်င္ မိစၦာဒိ႒ိ ျဖစ္ေတာ႔သည္။ ထိုသို႔ ကံ-ကံ၏ အက်ိဳးမရွိဟု ယူေသာ မိစၦာဒိ႒ိေၾကာင္႔ တိရစာၦန္ သတၱဝါ ေတြကို ကံေၾကာင္႔ပင္ ျဖစ္ရေသာ သတၱဝါ တစ္မ်ိဳးဟု အယူမရွိဘဲ ရဲရဲဝံ႔ဝံ႔ သတ္ျဖတ္ႏိုင္ၾက၏။ ကံေၾကာင္႔ေရာက္ေသာ ဤဘဝ ၊ ေနာက္ဘဝ မရွိဟု ယူဆေသာ ေၾကာင္႔ ကမၻာေလာက ႏွင္႔ သတၱဝါ ေတြကို တစ္စံုတစ္ဦးေသာ တန္ခိုးရွင္ က ဖန္ဆင္းထားသည္ ဟုအယူရွိၾကသည္။လြန္စြာ ေၾကာက္ဖြယ္ေကာင္းလွတကား။။
ထိုျပခဲ႔ေသာ ဒါန စေသာ ပုညၾကိယာ (၁၀) ပါးကို ကိုယ္တိုင္ျပဳမွသာ ကုသုိလ္ ရသည္ မဟုတ္။ သူတပါး တို႔ကို ျပဳဖို႔ရန္ တိုက္တြန္းျခင္း ၊ ျပဳခ်င္လာေအာင္ ဂုဏ္ေက်းွဇူးအားေျပာျပျခင္း၊ သူတပါး ျပဳေနသည္ ကိုျမင္ရ ၾကားရ၍ ဝမး္ေျမာက္ဝမး္သာျဖစ္ျခင္း စသည္တို႔သည္လည္း ကုသိုလ္ကိုျဖစ္ေစသည္။ ထိုေၾကာင္႔ ပုညၾကိယာ (၁၀) ပါးအား (၁) ကိုယ္တိုင္ျပဳျခင္း (၂) ျပဳဖို႔ရန္ေစခိုင္းျခင္း (၃) ဂုဏ္ကိုေျပာျပျခင္း (၄) ဝမ္းေျမာက္ျခင္း - ဤေလးပါးႏွင္႔ ေျမႇာက္လွ်င္ ပုညၾကိယာ ဝတၳဳ (၄၀) ျဖစ္၏။
(ေဆာင္ပုဒ္)
ေကာင္းမႈ ဆယ္ခိုင္ ၊ အရင္းကုိင္၍ ၊ ကုိယ္တုိင္ျပဳျငား ၊ သူမ်ားခိုင္းတံု ၊ ဂုဏ္ကိုေျပာျပ ၊ ဝမ္းေျမာက္ကလ်င္ ၊ ေလးဆယ္တြင္ ၊ ေျမႇာက္တင္ ပုညဝတၳဳတည္း။
ဣဒံ ေမ ပုညံ အာသဝကၡယံ ဝဟံေဟာတု ၊ ဣဒံ ေမ ပုညံ နိဗၺာန္ နႆ ပစၥေယာ ေဟာတု။
(က်မ္းကိုး - မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး အရွင္ဇနကာဘိဝံသ ၏ ကုိယ္က်င္႔ အဘိဓမၼာက်မ္း)
ကုိးကား၍ အရွင္မုနိႏၵ(ပန္းထုိ)M.A မာဂဓတကၠသုိလ္…မွာၿပန္လည္ပူေဇာ္ပါသည္။

0 comments:

Post a Comment